POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
W NASZYM PRZEDSZKOLU
Co to jest pomoc psychologiczno – pedagogiczna?
Są to działania podejmowane przez nauczycieli i specjalistów na terenie przedszkola polegające na:
• rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci
• rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych wychowanków
• rozpoznawaniu i zaspokajaniu czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu,
w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.
Skąd rodzic ma wiedzieć, że jego dziecko potrzebuje dodatkowej pomocy?
Informacje na temat trudności i/lub uzdolnień dziecka przekazuje rodzicowi nauczyciel niezwłocznie po ich zaobserwowaniu. Najczęściej w formie ustnej. Podobnie odbywa się przepływ informacji z zakresu rozwoju mowy – nauczyciele przekazują rodzicowi informację o potrzebie zgłoszenia się do logopedy, który omawia diagnozę logopedyczną i plan terapii.
Gdy dziecko zostaje objęte pomocą psychologiczno – pedagogiczną rodzice otrzymują od Dyrektora przedszkola pisemną Informację o zaplanowanych dla dziecka formach pomocy.
Kto udziela pomocy?
• nauczyciele
• wychowawcy grup wychowawczych
• specjaliści wykonujący zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i terapeuci pedagogiczni.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana poprzez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formie zajęć.
Nauczyciele przekazują również rodzicom swoje obserwacje i zachęcają do kontynuowania pracy w domu. Każde dziecko objęte ppp ma ustalony stały dzień i godzinę ćwiczeń.
Czemu muszę iść z dzieckiem do Poradni?
Zdarzają się sytuacje, gdy pomoc pedagogów pracujących w przedszkolu jest niewystarczająca. Wówczas prosimy rodziców o wizytę u psychologa w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, który opiekuje się naszym przedszkolem. Dzięki takiej konsultacji rodzice otrzymują pełniejszą wiedzę o dziecku. Możemy wówczas lepiej pomagać. Dla niektórych dzieci konieczne jest uczęszczanie na zajęcia specjalistyczne do Poradni np. terapia integracji sensorycznej, terapia ręki i inne
Czy pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest skierowana jedynie do dzieci?
Dzieci są głównymi adresatami pomocy psychologiczno – pedagogicznej, jednak aby działania wspomagające były efektywne należy włączać w nie również rodziców i nauczycieli.
POMOC DLA RODZICÓW (nauczyciel – rodzic, dyrektor – rodzic, specjalista – rodzic)
wspieranie rodziców w ich codziennych działaniach opiekuńczo – wychowawczych;
– przekazywanie informacji o przebiegu rozwoju dziecka i wspomaganie rodziców w przezwyciężaniu ewentualnych trudności w tym zakresie (rozmowy z nauczycielami, konsultacje, porady, warsztaty);
– w razie potrzeby kierowanie rodziców do innych instytucji świadczących pomoc dziecku/rodzinie.
POMOC DLA NAUCZYCIELI (nauczyciel – nauczyciel, nauczyciel – dyrektor, nauczyciel – doradca metodyczny)
– wzajemne wspieranie się nauczycieli w skutecznym pełnieniu czynności wychowawczo – edukacyjnych;
– ciągłe podnoszenie kwalifikacji zawodowych dla doskonalenia oddziaływań prowadzonych z dziećmi.
Ile czasu dziecko będzie objęte pomocą psychologiczno – pedagogiczną?
Udzielanie pomocy trwa do czasu, gdy dziecko wyrówna prezentowane wcześniej trudności – nauczyciele dokonują ciągłej obserwacji przyrostu umiejętności.
Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele i specjaliści oceniają przebieg rozwoju dziecka. Jeśli jakieś umiejętności odbiegają od normy dla danego wieku, wówczas nauczyciele i specjaliści we współpracy z rodzicami podejmują działania mające na celu wyrównywanie trudności dziecka lub wspieranie jego predyspozycji.
Korzystanie z PPP jest:
– dobrowolne (rodzic może zrezygnować z form pomocy oferowanych przez przedszkole, nawet jeśli dziecko wymaga takiego wsparcia; ostateczna decyzja należy zawsze do rodziców ucznia)
– nieodpłatne (dziecko nie ponosi żadnych kosztów związanych z PPP).
AKTY PRAWNE:
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2022 poz. 1593).