Start Witamy Logopedia kiedy do logopedy?
KIEDY DO LOGOPEDY? PDF Drukuj Email
Wpisany przez Aleksandra Sobol   

Zastanów się, czy twojemu dziecku potrzebna jest pomoc logopedy. Jeśli na któreś z pytań odpowiedziałeś TAK – idź do logopedy.

DZIECKO ma:

6-7 miesiące

-nie gaworzy

-nie odwraca się w kierunku głosu

12 miesięcy

-nie kojarzy pierwszych słów z osobą lub rzeczą (gdzie jest mama? piłka?)

-nie wykonuje prostych poleceń, np. zrób kosi-kosi, pa-pa!

-nie mówi pierwszych słów ze zrozumieniem, np. mama, baba, tata.

2 lata

- nie nazywa przedmiotów, gdy jest pytane: „Co to jest?”

-nie używa zdań prostych

-nie wykonuje prostych poleceń, np. „Daj mamie piłkę?”

3 lata

- podczas mówienia wysuwa język między zęby

- zacina się, powtarza sylaby lub wyrazy, np. Idę do do do sklepu. (Może to być niepłynność, która minie z wiekiem, ale też może być to objaw jąkania.)

-nie mówi lub mówi bardzo mało.

4 lata

- nawykowo mówi przez nos

- zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np. zamiast woda mówi fota, zamiast buda mówi puta.

- zamiast s, z, c, dz mówi ś, ź, ć, dź

- zamiast k, g mówi t, d

5 lat

- nie mówi zdaniami rozwiniętymi

- nie mówi sz, ż, cz, dż

- trudno je zrozumieć

- nie zadaje pytań

6 lat

- nie mówi głoski r(zamienia ją na l , j, lub wymawia gardłowo)

- nie potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące wakacji lub wysłuchanej bajki

- popełnia dużo błędów gramatycznych

Uwagi praktyczne:

  • Nie wolno bagatelizować ewentualnych trudności u chłopców i mylnie sądzić, że mogą oni nieco później osiągać umiejętności językowe niż dziewczynki.
  • Karm piersią.
  • Twoje dziecko powinno jak najkrócej być karmione butelką.
  • Staraj się jak najwcześniej odzwyczaić dziecko od smoczka – gryzaczka.
  • Rozmawiaj z malcem jak najczęściej. Opowiadaj o codziennych czynnościach, używanych przedmiotach, o tym, co się dzieje na spacerze...
  • Mów do dziecka tak, jakbyś z nim rozmawiała, zadawaj pytania, nawet, jeśli na początku nie otrzymasz odpowiedzi
  • Unikaj dziecinnego języka, kiedy mówisz do dziecka.
  • Baw się z dzieckiem w naśladowanie odgłosów, min, ruchów.
  • Odpowiadaj, gdy maluch cię „zagaduje”.
  • Kiedy mówisz do dziecka wiele razy powtarzaj określone słowo, np. „to mydło, to mydło do mycia”.
  • Zachęcaj, aby dziecko patrzyło na ciebie, kiedy mówisz. Dziecko wówczas zobaczy, jak układasz usta, gdy wymawiasz poszczególne głoski.
  • Recytuj wierszyki, śpiewaj piosenki.

Stan mowy ma ogromny wpływ na naukę szkolną. Od tego, jak dziecko mówi zależą w znacznej mierze jego postępy w nauce oraz pozycja społeczna w grupie klasowej, co nazywa się powodzeniem szkolnym.


Zachęcamy Państwa do korzystania z poniższych zakładek:

Poprawiony: wtorek, 04 października 2016 20:37
 

 



 

Copyright © 2013 Przedszkole w Lubomi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Moderator: Aleksandra Sobol
Administrator strony: Ryszard Popardowski

Joomla 1.5 free templates

Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 68 gości