KIEDY DO LOGOPEDY?
Start Witamy Logopedia kiedy do logopedy?
KIEDY DO LOGOPEDY? PDF Drukuj Email
Wpisany przez Aleksandra Sobol   

Zastanów się, czy twojemu dziecku potrzebna jest pomoc logopedy. Jeśli na któreś z pytań odpowiedziałeś TAK – idź do logopedy.

DZIECKO ma:

6-7 miesiące

-nie gaworzy

-nie odwraca się w kierunku głosu

12 miesięcy

-nie kojarzy pierwszych słów z osobą lub rzeczą (gdzie jest mama? piłka?)

-nie wykonuje prostych poleceń, np. zrób kosi-kosi, pa-pa!

-nie mówi pierwszych słów ze zrozumieniem, np. mama, baba, tata.

2 lata

- nie nazywa przedmiotów, gdy jest pytane: „Co to jest?”

-nie używa zdań prostych

-nie wykonuje prostych poleceń, np. „Daj mamie piłkę?”

3 lata

- podczas mówienia wysuwa język między zęby

- zacina się, powtarza sylaby lub wyrazy, np. Idę do do do sklepu. (Może to być niepłynność, która minie z wiekiem, ale też może być to objaw jąkania.)

-nie mówi lub mówi bardzo mało.

4 lata

- nawykowo mówi przez nos

- zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np. zamiast woda mówi fota, zamiast buda mówi puta.

- zamiast s, z, c, dz mówi ś, ź, ć, dź

- zamiast k, g mówi t, d

5 lat

- nie mówi zdaniami rozwiniętymi

- nie mówi sz, ż, cz, dż

- trudno je zrozumieć

- nie zadaje pytań

6 lat

- nie mówi głoski r(zamienia ją na l , j, lub wymawia gardłowo)

- nie potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące wakacji lub wysłuchanej bajki

- popełnia dużo błędów gramatycznych

Uwagi praktyczne:

  • Nie wolno bagatelizować ewentualnych trudności u chłopców i mylnie sądzić, że mogą oni nieco później osiągać umiejętności językowe niż dziewczynki.
  • Karm piersią.
  • Twoje dziecko powinno jak najkrócej być karmione butelką.
  • Staraj się jak najwcześniej odzwyczaić dziecko od smoczka – gryzaczka.
  • Rozmawiaj z malcem jak najczęściej. Opowiadaj o codziennych czynnościach, używanych przedmiotach, o tym, co się dzieje na spacerze...
  • Mów do dziecka tak, jakbyś z nim rozmawiała, zadawaj pytania, nawet, jeśli na początku nie otrzymasz odpowiedzi
  • Unikaj dziecinnego języka, kiedy mówisz do dziecka.
  • Baw się z dzieckiem w naśladowanie odgłosów, min, ruchów.
  • Odpowiadaj, gdy maluch cię „zagaduje”.
  • Kiedy mówisz do dziecka wiele razy powtarzaj określone słowo, np. „to mydło, to mydło do mycia”.
  • Zachęcaj, aby dziecko patrzyło na ciebie, kiedy mówisz. Dziecko wówczas zobaczy, jak układasz usta, gdy wymawiasz poszczególne głoski.
  • Recytuj wierszyki, śpiewaj piosenki.

Stan mowy ma ogromny wpływ na naukę szkolną. Od tego, jak dziecko mówi zależą w znacznej mierze jego postępy w nauce oraz pozycja społeczna w grupie klasowej, co nazywa się powodzeniem szkolnym.


Zachęcamy Państwa do korzystania z poniższych zakładek:

Poprawiony: wtorek, 04 października 2016 20:37
 

 



 

Copyright © 2013 Przedszkole w Lubomi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Moderator: Aleksandra Sobol
Administrator strony: Ryszard Popardowski

Joomla 1.5 free templates

Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 38 gości