Start Witamy Logopedia
Logopedia PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   


Terapię logopedyczną prowadzi:

pani Magdalena Wojak-Cerkowniak (w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka)

Adres e-mail do kontaktu: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.


Do zadań logopedy w przedszkolu należy:

  • diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
  • prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
  • organizowanie pomocy logopedycznej;
  • podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
  • wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów;


Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek

Godziny pracy

logopedy

9.45 - 14.00
8.15 - 14.45
9.45 - 14.00
8.15 - 14.00
9.45 - 14.00


Zachęcamy Państwa do korzystania z poniższych zakładek:






NAUKA ZDALNA


12.04 - 16.04


Ćwiczenia logopedyczne na tydzień 12-16.04 według występujących wad wymowy u dzieci

· wybieramy zestaw ćwiczeń pod konkretną wadę wymowy występującą u dziecka (ćwiczenia wykonujemy codziennie!)

Nieprawidłowa realizacja głoski „R” lub zamiana głoski „R” na inną głoskę (6-latki)

· wykonujmy wszystkie ćwiczenia z zeszłego tygodnia, dodajemy natomiast materiał wyrazowy

TRAWA TROL TROP TRATWA TRUSKAWKA

PRANIE PRAWDA PRÓG PRALKA PRĄD

BRODA BRAMA BREW BRAMKA BRÓD

Międzyzębowa realizacja głosek (język wchodzi między zęby przy artykulacji głosek Ś S SZ, L, T D N) oraz zamiana głoski „L” na inną głoskę (najczęściej J)

· wykonujmy wszystkie ćwiczenia z zeszłego tygodnia, dodajemy natomiast materiał wyrazowy

CHLEB WULKAN MLEKO BALON PALMA PALETA

UL FOTEL PUDEL WĘGIEL MEDAL MOTYL

Zamiana głosek szeregu szumiącego (SZ Ż CZ DŻ) na głoski szeregu syczącego (S Z C DZ)

· wykonujmy wszystkie ćwiczenia z zeszłego tygodnia, dodajemy natomiast materiał wyrazowy

KALOSZE MUSZLA KOSZULA KIELISZEK PODUSZKA PUSZKA

KOSZ MYSZ KAPELUSZ KALOSZ PIÓROPUSZ GROSZ

Zamiana głosek szeregu syczącego (S Z C DZ) na głoski szeregu ciszącego (Ś Ź Ć DŹ)

· wykonujmy wszystkie ćwiczenia z zeszłego tygodnia, dodajemy natomiast materiał wyrazowy

OGNISKO KAPUSTA LASKA MISKA JASKÓŁKA KOSTKA
LIS KAKTUS DŁUGOPIS GLOBUS ANANAS PIES

Zamiana głosek „K” „G” na inną głoskę

· wykonujmy wszystkie ćwiczenia z zeszłego tygodnia, dodajemy natomiast materiał wyrazowy

OKO FOKA MĄKA BUŁKA MLEKO ŁUK MAK HAK BYK

FLAGA PAPUGA WAGA IGLO IGŁA ROGAL ZEGAR

Zamiana głosek „W” „F” na inną głoskę

· wykonujmy wszystkie ćwiczenia z zeszłego tygodnia, dodajemy natomiast materiał wyrazowy

TELEFON SZAFA SZUFELKA KUFEL DELFIN PANTOFEL GOLF ELF KILOF

MEWA OLIWA SOWA OWOCE KROWA OŁOWEK KAWA KIWI

Do każdego zestawu ćwiczeń dokładamy także ćwiczenie oddechowe 

· W poniedziałek - Dmuchanie piłeczki pingpongowej, pomponika lub kulki z waty po dowolnym torze zrobionym z klocków np. „Lego” (wdech nosem- wydech zaokrąglonymi ustami)

· We wtorek - Dmuchanie w gwizdek urodzinowy złapany tylko ustami (krótkie dmuchnięcia/jak najdłuższe utrzymywanie rozwiniętego gwizdka) lub „granie” na flecie, harmonijce ustnej (krótkie\długie dmuchanie)

· W środę - Wdmuchiwanie piłeczki pingpongowej, pomponika lub kulki z waty przeciwnikowi do bramki zbudowanej z klocków (wdech nosem- wydech zaokrąglonymi ustami)

· W czwartek – Dmuchanie na zawieszone na nitkach wycięte z papieru kolorowe motyle, kwiaty, listki (wdech nosem- wydech zaokrąglonymi ustami, krótkie\długie dmuchanie)

· W piątek - Dmuchanie na zapaloną świeczkę tak, żeby płomień nie zgasł , ale wyginał się w różne strony (wdech nosem- wydech zaokrąglonymi ustami; krótkie/długie dmuchanie)







06.04 - 09.04

Ćwiczenia logopedyczne na tydzień 6-9.04 według występujących wad wymowy u dzieci

* wybieramy zestaw ćwiczeń pod konkretną wadę wymowy występującą u dziecka. Poniższe ćwiczenia wykonujemy codziennie.

Nieprawidłowa realizacja głoski „R” lub zamiana głoski „R” na inną głoskę (6-latki)

- „masowanie” (przygryzanie) szerokiego języka (jego boków i czubka)

- „ostrzenie” czubka języka o górne zęby

- przeciskanie języka przez maksymalnie zbliżone do siebie zęby

- wysuwanie szerokiego języka na brodę

- zakrywanie szerokim językiem wargi górnej, a następnie zarywanie górnych zębów od strony zewnętrznej

- „malowanie sufitu”- przesuwanie szerokim językiem po podniebieniu od przodu do tyłu i z powrotem przy otwartych ustach

- unoszenie szerokiego języka na wałeczek dziąsłowy (wybrzuszenie tuż za górnymi zębami, tzw. „górka”) przy szeroko otwartych ustach i utrzymywanie tej pozycji kilka sekund

- szybkie wypowiadanie sylab LA LA LA, LO LO LO, LE LE LE, LU LU LU, LY LY LY przy otwartych ustach (unosi się tylko język, żuchwa nieruchomo)

- szybkie powtarzanie: plum plum, kle kle, chlap chlap, patataj, nalapatada, lelum polelum, bla ble bla ble

- kląskanie językiem („konik”), a następnie „zatrzymanie konika” (tz. zassanie języka na podniebieniu i utrzymanie tej pozycji kilka sekund)

- wypowiadanie sylab, zbitek z dziąsłowymi („zaczarowanymi”) głoskami T D N (tz. język na wałeczku dziąsłowym) (buzia otwarta, unosi się tylko język, żuchwa nieruchomo):

- TTTT……,  DDD……, TDN TDN TDN ….

- TEDE TEDE, TEDO TEDO, TEDA TEDA, TEDU TEDU, TYDY TYDY

- DDA DDE DDO DDU DDY, ADDA, EDDE, ODDO, UDDU, YDDY, ADD EDD ODD UDD YDD

- wypowiadanie sylab, logotomów: DRA DRO DRE DRI DRU DRY, ADRA ODRO EDRE IDRI UDRU YDRY

- wypowiadamy wyrazy: DROGA, DRABINA, DRUH, DRUT, DRES, DROPS, DRUGI, DRÓB, DRON, DREWNO

Międzyzębowa realizacja głosek (język wchodzi między zęby przy artykulacji głosek Ś S SZ, L, T D N) oraz zamiana głoski „L” na inną głoskę (najczęściej J)

- „malowanie sufitu”- przesuwanie szerokim językiem po podniebieniu od przodu (nie wychodząc poza linię zębów!) do tyłu i z powrotem przy otwartych ustach

- zlizywanie nutelli, mleka w proszku itp. z podniebienia przy otwartych ustach

- stukanie, uderzanie szerokim językiem w wałeczek dziąsłowy (wybrzuszenie tuż za górnymi zębami) przy szeroko otwartej buzi, tak jakbyśmy „wbijali gwoździa/ naśladowali stukanie dzięcioła” (unosi się tylko język, żuchwa nieruchoma)

- na wałeczku dziąsłowym (na wybrzuszeniu tuż za górnymi zębami) umieszczamy kawałek „papierka do jedzenia”, przytrzymujemy go szerokim językiem, aż do rozpuszczenia- buzia otwarta, unosi się tylko język, żuchwa nieruchomo (przykładowy „papierek do jedzenia” -często dostępne w sklepach spożywczych w sprzedaży „na sztuki”J )

- wypowiadamy sylaby: LA LO LE LI LU LY unosząc język w ten sam sposób i w to samo miejsce; kolejno sylaby i logotomy: ALA OLO ELE ILI ULU YLY, AL OL EL IL UL YL

- kląskanie językiem („konik”), a następnie „zatrzymanie konika” (tz. zassanie języka na podniebieniu i utrzymanie tej pozycji kilka sekund) * jeśli dziecku nie udaje się jeszcze kląskać, zaczynamy od prób „mlaskania”, a kolejno „ssania cukierka”

- wypowiadamy wyrazy: LAMA, LAMPA, LALA, LOK, LEW, LUBI, LAWA, LEP

- nucimy melodie piosenek „lalala…” (język nie wchodzi między zęby- unosi się na wałeczek dziąsłowy J)

[+ ćwiczenia z ubiegłego tygodnia]

Zamiana głosek szeregu szumiącego (SZ Ż CZ DŻ) na głoski szeregu syczącego (S Z C DZ)

- wysuwanie szerokiego języka na brodę

- „masowanie” (przygryzanie) szerokiego języka wysuniętego na brodę

- zakrywanie szerokim językiem wargi górnej, a następnie zarywanie górnych zębów od strony zewnętrznej

- „malowanie sufitu”- przesuwanie szerokim językiem po podniebieniu od przodu do tyłu i z powrotem przy otwartych ustach;

- unoszenie szerokiego języka na wałeczek dziąsłowy (wybrzuszenie tuż za górnymi zębami, tzw. „górka”) przy szeroko otwartych ustach i utrzymywanie tej pozycji kilka sekund, a także wypowiadanie sylab LA LO LE LI LU LY unosząc język w ten sam sposób i w to samo miejsce

- kląskanie językiem („konik”), a następnie „zatrzymanie konika” (tz. zassanie języka na podniebieniu i utrzymanie tej pozycji kilka sekund)

- naprzemienne wypowiadanie głosek „I” (rozciąganie ust) oraz „U” (zaokrąglenie ust)

- naśladowanie szumu drzew: SZSZSZ…..

- wypowiadamy sylaby i logotomy: SZA SZO SZE SZU SZY, ASZA OSZO ESZE USZU YSZY, ASZ OSZ ESZ USZ YSZ

- wypowiadamy wyrazy: SZAFA, SZALIK, SZELKI, SZEF, SZOPA, SZYNY, SZYNKA, SZUFLADA

Zamiana głosek szeregu syczącego (S Z C DZ) na głoski szeregu ciszącego (Ś Ź Ć DŹ)

- przesuwanie językiem po wewnętrznej stronie dolnych zębów

- liczenie dolnych zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie

- dotykanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych siekaczy z równoczesnym wybrzmiewaniem głoski „e”

- „wymiatanie śmieci” – energiczne wyrzucanie czubka języka zza dolnych zębów.

- naprzemienne wypowiadanie głosek „I” (rozciąganie ust) oraz „U” (zaokrąglenie ust)

- wydawanie odgłosów z rozciągniętymi kącikami ust: kozy – me, me;  barana – be, be;  kurczątka – pi, pi;  śmiechu – hi, hi;

- naśladowanie odgłosu węża: SSS….., uciekającego powietrza z balona: PSSS…..lub TSSS….

- wypowiadamy sylaby i logotomy:: SA SO SE SU SY, ASA OSO ESE USU YSY, AS OS ES US YS

- wypowiadamy wyrazy: SANKI, SAMOCHÓD, SAŁATA, SOK, SOPEL, SOWA, SUKIENKA, SÓL

Zamiana głosek „K” „G” na inną głoskę

- przenoszenie skrawków papieru z miejsca na miejsce za pomocą słomki (poprzez zasysanie) (rurkę trzymamy zaokrąglonymi ustami, nie w zębach)

- chuchanie na „zmarznięte dłonie”,

- naśladowanie ziewania

- płukanie gardła wodą („gulgotanie”)

- picie gęstych napojów przez długą, cienką słomkę

- opieranie czubka języka o dolne zęby oraz cofanie go w głąb jamy ustnej, tak aby nastąpiło uniesienie grzbietu języka do góry (tzw. „koci grzbiet”)

- naśladowanie ssania cukierka środkiem języka przy opuszczonej żuchwie

- naśladowanie śmiechu dziadka: he he, śmiechu taty: ho ho, śmiechu mamy: ha ha, śmiechu dziecka: hihi, odgłosów zwierząt:

ko ko, ku ku, kwa kwa, gę gę, gul gul

- wypowiadamy sylaby i logotomy: KA KO KE KI KU KY, AKA OKO EKE IKI UKU YKY, AK OK EK IK UK YK; GA GO GE GI GU GY, AGA OGO EGE IGI UGU YGY

- wypowiadamy wyrazy: KULA, KAWA, KABEL, KOC, KOŁO, KOZA; GUMA, GOL, GĘŚ, GAZELA, GOLF, GOŁĄB

Zamiana głosek „W” „F” na inną głoskę

- nakrywanie górnej wargi na dolną

- nagryzanie (łapanie) wargi dolnej zębami

- ”masowanie” zębami wargi dolnej

- energiczne wyrzucanie wargi dolnej przytrzymywanej między zębami

- wypowiadamy przedłużoną głoskę „ffffffffffff” oraz „wwwwwww”

- wypowiadamy sylaby i logotomy: FA FO FE FI FU FY, AFA OFO EFE IFI UFU YFY, AF OF EF IF UF YF; WA WO WE WI WU WY, AWA OWO EWE IWI UWU YWY

- wypowiadamy wyrazy: FALA, FOKA, FOTEL, FOLIA, FENEK, FIGA, WODA, WAŁEK, WATA, WYSPA, WANNA, WALIZKA








Ćwiczenia narządów mowy mają na celu uzyskanie odpowiedniej sprawności w ich obrębie, która umożliwia prawidłowe oddychanie, w tym pozycję spoczynkową języka, połykanie oraz właściwą artykulację (Pluta-Wojciechowska, 2019), dlatego tak ważne jest wykonywanie ich codziennie! Zapraszam!


Ćwiczenia logopedyczne na tydzień 29.03-02.04


· Dmuchanie baniek mydlanych lub zdmuchiwanie piórka, waty, pomponów z ręki, ze stolika (krótkie/długie dmuchanie; wdech nosem-wydech zaokrąglonymi ustami)

· Dmuchanie powietrza przez słomkę do szklanki z wodą (robienie bąbelków). Staramy się dmuchać coraz dłużej (bardzo ważne, aby nie zagryzać słomki zębami-należy trzymać ją jedynie w ustach, na środku zaokrąglonych warg!).

· Dmuchanie na zrobione z papieru łódeczki na wodzie lub na wiatraczek (wdech nosem- wydech zaokrąglonymi ustami; krótkie/długie dmuchanie)

· Kląskanie językiem („konik”)- bawimy się w naśladowanie odgłosu jadącego konika, którego kopyta wydają charakterystyczny odgłos- to bardzo dobre i ważne ćwiczenie! Język powinien przyjąć kształt szeroki i „przykleić się” do podniebienia; * jeśli dziecku nie udaje się jeszcze kląskać, zaczynamy od prób „mlaskania”, a kolejno „ssania cukierka”

· Naśladujemy kląskanie „zmęczonego konika” tz. próbujemy kląskać powoli, a następnie próbujemy „zatrzymać konika” tz. zassać/przykleić szeroki język do podniebienia (usta otwarte szeroko) i utrzymać język w tej pozycji kilka sekund; kolejno kląskać i znów powtórzyć „zatrzymanie konika”

· Masowanie zewnętrznej części policzków dłońmi

· Nabieranie powietrza w policzki i przytrzymywanie (nadymanie policzków), a kolejno przesuwanie powietrza naprzemiennie do jednego i do drugiego policzka (można spróbować także z wodą)

· Wypychanie, malowanie językiem policzków od wewnątrz przy zamkniętych ustach, raz z prawej, raz z lewej strony

· Wykonywanie naprzemiennie uśmiechu (spłaszczanie warg) i dziubka (ściąganie warg)

· Cmokanie zaokrąglonymi, wysuniętymi ustami (wysyłanie całusów)

· Parskanie wargami (motorek)

· Mruczenie głoski [m]- „mmm…” tz. murmurando (sprawdzamy drgania dotykając dłonią skrzydełek nosa lub krtani); kolejno łączymy głoskę [m] z samogłoskamià „mmmaaa…”; nucimy, śpiewamy z dzieckiem różne znane melodie, piosenki


W naszym przedszkolu prowadzimy zajęcia logopedyczne. Uczestniczą w nich przedszkolaki, u których w wyniku przesiewowego badania mowy stwierdzono problemy. Dzieci te objęte są terapią logopedyczną (zajęcia w małych zespołach, parach lub indywidualne). Celem terapii jest:

  • usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego,
  • kształtowanie prawidłowego toru oddechowego,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • eliminowanie indywidualnych problemów z wymową
  • wzbogacanie słownictwa i umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych.


Poprawiony: poniedziałek, 20 września 2021 12:30
 





Copyright © 2013 Przedszkole w Lubomi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Moderator: Karolina Szulc
Administrator strony: Ryszard Popardowski

Joomla 1.5 free templates

Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 40 gości