6 listopad Drukuj
Wpisany przez Administrator   
Witam serdecznie wszystkie Pszczółki oraz Rodziców!

Dzisiaj realizujemy temat: "Robimy wulkan".
1. Na początek zapraszam do uczestnictwa przy znanych już zabawach: "Na ziemi zostaje"
"Na raz", "Piorun i trąba powietrzna" (opisy w poprzednich dniach).

2. „Wulkany na świecie” – oglądanie filmu edukacyjnego. Proszę włączyć dziecku krótki film o wybuchach wulkanów.
Dziecko powinno same zauważyć niszczycielką moc wulkanu. Prowadzący wyjaśnia, co to znaczy wulkan czynny (taki, który raz na jakiś czas wybucha), drzemiący (taki, który dawno temu wybuchał, ale teraz „śpi”, może kiedyś wybuchnąć) i wygasły (taki, który bardzo dawno temu wybuchał, a teraz już nie i prawdopodobnie już nie wybuchnie. Takie wulkany, inaczej zwane stożkami wulkanicznymi, są w Polsce).

3. „Znane wulkany". Proszę pokazać dziecku mapę, która przedstawia miejsca występowania wulkanów.

Prowadzący wymienia nazwy najbardziej znanych wulkanów: Etna, Wezuwiusz, Stromboli (Włochy). Zadaniem dziecka jest wyodrębnienie pierwszej głoski w nazwach wulkanów. Dziecko starsze może wyodrębnić również ostatnią głoskę. Następnie niech podzieli nazwy wulkanów na sylaby oraz podzieli wyraz Etna na głoski. Chętne dziecko może ułożyć kilka zdań z nazwą wybranego wulkanu oraz policzyć z ilu wyrazów te zdania się składają. Osoba prowadząca podkreśla nie tylko niszczycielką moc wulkanów, ale też pozytywy: żyzne, urodzajne ziemie, energia czerpana z wulkanów może służyć ludziom. 4. „Erupcja wulkanu” – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się przy dowolnej muzyce, trzymając 2 średniej wielkości chusty lub chusteczki higieniczne (w każdej ręce jedną). Na hasło Wulkan przykuca i wprawia chusty w ruch szybko nimi poruszając w górę i dół (wypływająca lawa).
5. „Robimy wulkan” – eksperyment.
Pomoce: ▢ szklanka lub kubeczek ▢ talerzyk ▢ taśma dwustronnie klejąca, najlepiej gąbkowa ▢ folia aluminiowa ▢ taca ▢ woda ▢ płyn do mycia naczyń ▢ czerwony barwnik spożywczy ▢ soda oczyszczana ▢ ocet ▢ łyżka do mieszania
Przygotowanie eksperymentu Dwustronną taśmą klejącą zamocować szklankę na środku talerzyka. Odwinąć tyle folii aluminiowej, żeby można nią było okryć cały talerz wraz ze szklanką. Okryć folią talerzyk z filiżanką, a nadmiar folii podwinąć pod talerzyk. Przebić folię nad wlotem do szklanki, a brzegi folii z otworu wwinąć do wnętrza szklanki i wygładzić.
Przebieg eksperymentu Gotowy „wulkan” postawić na tacy, żeby „lawa” za bardzo się nie rozlała. Do szklanki wlać trochę płynu do mycia naczyń zmieszanego z niewielką ilością wody, a następnie dodać do tego sodę oczyszczoną i barwnik. Całość zamieszać. Następnie powoli wlać do szklanki ocet i obserwować co się dzieje. „Wulkan” zacznie wrzeć, a przez otwór w szklance, czyli „krater”, będzie wydostawała się kolorowa piana, ściekając po „stoku” z folii aluminiowej podobnie, jak prawdziwa lawa wydobywa się z krateru i ścieka po stoku wulkanu.
Przedyskutować z dziećmi co się dzieje w prawdziwym wulkanie: Skąd się tam bierze płynna i gorąca lawa; jaka była i jest rola wulkanów w kształtowaniu się powierzchni Ziemi;
• tworzeniu się gór • formowaniu krajobrazu • co to jest wulkan wygasły • gdzie na świecie są jeszcze czynne wulkany
Objaśnić, że w tym eksperymencie zmieszanie octu z sodą oczyszczoną powoduje reakcję chemiczną i powstaje dużo gazu (dwutlenku węgla), który powoduje bąbelkowanie mieszaniny wody z płynem do naczyń.
6. "Cztery żywioły " - utrwalanie piosenki.

ZACHĘCAM DO WYKONANIA PRAC PLASTYCZNYCH NA TEMAT OCHRONY NASZEJ ZIEMI PRZY WYKORZYSTANIU POSTACI FAJNIAKÓW ORAZ WYKONANIA ZAMIESZCZONYCH EKSPERYMENTÓW!!! ZDJĘCIA PRAC I EKSPERYMENTÓW PROSZĘ PRZESŁAĆ DO MNIE LUB DO PANI AGNIESZKI B. Termin: 10.11.20r.
Życzę miłej zabawy - Jadwiga Michulec