3 listopad Drukuj
Wpisany przez Administrator   
Witam serdecznie moje Pszczółki! Witam Rodziców!
Mam nadzieję, że czujecie się dobrze i humory dopisują.
Wczoraj rozpoczęliśmy realizację tematu kompleksowego "Cztery żywioły".
Dzisiaj porozmawiamy na temat: "Czyste powietrze - ważna sprawa".
1. "Powitanka - na raz" - osoba prowadząca głośno mówi rymowankę, dziecko wykonuje zadania: Na raz - uśmiechnij się szeroko. Na dwa - podskocz bardzo wysoko. Na trzy - złap kogoś za ręce. Na cztery - zaśpiewaj piosenkę. Na koniec dziecko śpiewa dowolną piosenkę.
2. "Dmuchamy" - zabawa oddechowa. Wydłużenie fazy wydechu. Do przeprowadzenia zabawy potrzebna jest słomka do picia, piórko oraz kulka z waty. Dziecko stara się tak mocno dmuchać w piórko, aby jak najdłużej utrzymywało się w powietrzu.  Następnie dmuchają w kulkę z waty, aby odleciała jak najdalej.
3. „Gimnastyka” – zabawa sensoryczna. Osoba prowadząca otwiera okno. Dziecko wykonuje ćwiczenia gimnastyczne: podskoki, bieg w miejscu, przysiady. Na koniec proszę wydać polecenie: A teraz zrób wdech nosem i powolny wydech ustami. Co czujesz? Co wdychasz i wydychasz? Co nas otacza? Czy powietrze jest potrzebne?
4. „Kiedy powietrze pomaga, a kiedy szkodzi” – zabawa dydaktyczna. Osoba prowadząca przedstawia dziecku zdjęcia na których widać skutki oddziaływania wiatru.

Dziecko opowiada, co na nich widać, czy wpływ wiatru był pozytywny, czy negatywny (czy pomaga, czy niszczy): elektrownie wiatrowe (wiatr je napędza, dzięki czemu mamy prąd), szybowce, latawce (unoszą się), deszczowe chmury (wiatr je przegania), smog (wiatr go rozdmuchuje), żaglówki (napędza je), tsunami, trąba powietrzna, połamane drzewa, zniszczone auta (niszczycielska siła).
5. „Co dymi?” – burza mózgów. Prowadzący zapisuje pomysły dziecka na kartonie. Zawiera umowę z dzieckiem – podczas spaceru sprawdzą, co dymi. Dziecko może również narysować sytuacje w których widać szkodliwy dym np. jadący samochód, dym z komina, dym z papierosa.
6. „Badamy czystość powietrza” – wykonanie doświadczenia. Dziecko smaruje kartkę z bloku technicznego wazeliną – umieszcza ją za oknem. W późniejszej części dnia sprawdza, czy drobinki kurzu, pyłu, zanieczyszczeń przykleiły się do kartki.
7. „Woda, ogień, powietrze”– zabawa ruchowa. Dziecko ustawia krzesełko na dywanie. Biega swobodnie po dywanie. Na hasło prowadzącego: "Woda" ostrożnie wchodzi na krzesełko, na hasło: "Ogień" przykuca zakrywając głowę rekami, a na hasło: "Powietrze" kładzie się na krześle, unosi nogi i głowę, naśladuje lot ptaka.
8. „Tak, dla czystego powietrza” – zabawa dydaktyczna. Rozwijanie kreatywnego myślenia. Dziecko
wypowiada się na temat, co możemy zrobić, by powietrze było czyste (np.: zakaz palenia śmieci, jazda rowerem lub komunikacją miejską zamiast samochodem).
9. „Żywioły” – zabawa z kolorowymi chustkami (ubraniami) przy piosence "Cztery żywioły".
Prowadzący rozkłada na dywanie 4 chustki (lub ubrania) w 4 kolorach. Kolory na chustkach odpowiadają czterem żywiołom (woda, ogień, powietrze, ziemia). Prowadzący włącza piosenkę „Cztery żywioły”. Dziecko porusza się po dywanie wokół rozłożonych chust. Na pauzę w piosence staje na wybranej chuście i nazywa jaki żywioł prezentuje.
Życzę miłej zabawy - Jadwiga Michulec