5 listopad Drukuj
Wpisany przez Administrator   

Dzień dobry wszystkim.

 

Dziś  przed nami kolejny żywioł:

Ogień

Mentorką tego filaru jest Słońce Sonia.

Opowiada o sobie w kontekście energii, oświetlenia Ziemi, temperatury.

Zachęca dzieci do przeprowadzenia doświadczeń z ogniem

– oczywiście tylko pod okiem dorosłych!

PRZYPOMINAM, ŻE W TYM ŻYWIOLE NASZA GRUPA BIERZE UDZIAŁ

W KONKURSIE PLASTYCZNYM ORGANIZOWANYM PRZEZ

SIEĆ SKLEPÓW BIEDRONKA

,, SZKOLNE PRZYGODY GANGU  FAJNIAKÓW’’.

KAŻDE DZIECKO MOŻE POD NADZOREM OPIEKUNA WYKONAĆ PRACĘ

DOWOLNĄ TECHNIKĄ PLASTYCZNĄ.

TEMATEM  DZISIEJSZEJ PRACY JEST OGIEŃ, A KONKRETNIE OCHRONA ŚRODOWISKA.

WSKAZANE JEST UWZGLĘDNIENIE W WYKONANEJ PRACY POSTACI FAJNIAKÓW.

PO JEJ WYKONANIU  NALEŻY ZROBIĆ ZDJĘCIE I PRZESŁAĆ

MI JE NA WHADSAPPA  LUB MEILA (PRACĘ NALEŻY PODPISAĆ).

ZDJĘCIA WSZYSTKICH PRAC ZOSTANĄ PRZESŁANE POD WSKAZANY

ADRES.

SĄ PRZEWIDZIANE SUPER  NAGRODY.

 

1.Jaki jest ogień? – zabawa badawcza

Rodzic demonstruje dzieciom zapałki, zapalniczkę.

Dziecko podaje nazwę, dzieli na sylaby, głoski.

Rodzic zawiera z dzieckiem umowę:

zakaz zabawy zapałkami i zapalniczką.

Rodzic zapala świecę, dziecko obserwuje,

powoli zbliża dłoń – wyczuwa ciepło.

Rodzic zadaje pytanie:

Co nam daje ogień?

Dziecko się wypowiada – dostrzega działanie pozytywne i negatywne.

Rodzic wkłada świecę do podgrzewacza, na którym dziecko

ustawia naczynie z chłodną wodą (sprawdza palcem).

Zastanawia się, co się stanie z wodą – sprawdza.

Rodzic. zapala świecę, zasłania rolety – dziecko zauważa,

że płomień świecy daje jasność.

2. „Ogień jest potrzebny” – wypowiedzi

Rodzic kładzie na stole przedmioty, albo pokazuje ilustracje

dziecko wypowiada się, kiedy są one użyteczne:

* czajnik – gdy postawimy na kuchni i zagotujemy w nim wodę;

* węgiel drzewny – do rozpalenia grilla;

* drewno kominkowe – do wytworzenia ciepła w domu;

* pochodnia – do oświetlenia;

*  świeczka urodzinowa – dekoracja na torcie; 

* świeca, lampion, świeczka zapachowa – do oświetlenia, wytworzenia nastroju;

*zdjęcie kaloryfera – do ogrzewania.

Dziecko powinno zauważyć, że same te przedmioty są mało użyteczne.

Dopiero kiedy użyjemy ognia – dają nam pożytek, służą człowiekowi.

3. „Ogień może być groźny”– rozmowa kierowana

na podstawie zdjęć.

Rodzic zwraca uwagę, że ogień to również groźny żywioł.

Pomaga człowiekowi, ale też zagraża – może powodować wiele zniszczeń.

Rodzic zadaje pytanie:

Kiedy ogień zagraża człowiekowi?

Dziecko wypowiada się, po każdej wypowiedzi rodzica.

Rodzic pokazuje zdjęcie:

- pożary lasów  – niszczenie domu zwierząt;

- pożary domów – straty materialne; 

- pożar wysypisk śmieci – zatrucie środowiska; 

- poparzenia skóry – ból i cierpienie. 

4. Zabawa ruchowa – gimnastyka przedszkolaka


5. „GANG FAJNIAKÓW I MIASTO MARZEŃ” M. Przewożniaka w rozdziale

pt. „Najpiękniejszy kolor” link 

Zapraszam do wysłuchania opowiadania

 

Nie minęło jednak wiele czasu, a wydarzyło się coś dziwnego...

Niebo przybrało brzydki żółtawy kolor. Po chwili było brudnoczerwone,

a potem szare. Ptaki i motyle odfrunęły. Za zasłoną kolorowych dymów

zniknęła nawet Sonia.

– A psik! Czuję plastikowe butelki i stare ubrania.

Fuj! Aż mnie w nosie kręci! Ktoś spala śmieci...

– denerwował się piesek Piotruś.

Fajniaki pospieszyły w kierunku, z którego docierały do nich

brzydkie dymy. Ich oczom ukazał się niesamowity widok.

Wokół Stefkowego mieszkania stały szeregi kominów.

Smog odziany w czarny frak z dymu i sadzy stał na jednym

z nich niczym dyrygent i wymachiwał dziarsko plastikowym mopem.

– Teraz żółty smrodek! Teraz czarny w środek!

Teraz bure dymią chórem! Biały swądek truje sam, a różowe

smrodzą tam! – zaśpiewał Stefek. Kominy posłusznie wypuszczały

kolorowe śmierdzące dymy, które rozpływały się po niebie

. – Granatowosiwe jest powietrze smrodliwe!

– śpiewały kominy z lewej strony chóru.

– Białe, tłuste i kremowe, lepkie, gęste i niezdrowe!

–nuciły kominy z drugiej strony.

– Rdzawe i czerwone, nasze ulubione!

– ryknęły basem kominy stojące z tyłu i zasmrodziły całe niebo

.– Spalam śmieci jak leci!

– wykrzyknął do Fajniaków Stefek.

– Zmieniam je w dymy i po sprawie! Przy okazji sprawdzam,

jaki kolor jest najlepszy dla powietrza!

– chwalił się smog.

 

Pytania do przeczytanego tekstu

:• Co pojawiło się na niebie?

• Co ludzie spalali w kominach?

• Co Stefek zmienia w dymy?

• Co spala śmieci w kominach?

6. A teraz zaproponuję Wam wykonanie  eksperymentów z ogniem.

Wybierzcie sobie któreś z nich i razem z rodzicem wykonajcie,

albo tylko zobaczcie  film na których są pokazane eksperymenty.

UWAGA !!!

DZIECI  NIE WYKONUJĄ  TYCH  EKSPERYMENTÓW  SAMODZIELNIE

- MOGĄ WYKONYWAĆ JE WYŁĄCZNIE W OBECNOŚCI DOROSŁEGO

LUB TYLKO JE OBSERWOWAĆ.

 

Eksperyment 1:

„Co wspólnego ma ogień z powietrzem?”

Przebieg poniższego doświadczenia jest pokazany na filmie.

Pomoce: zapałki, świeczka, szklanka.

Rodzic zapala świeczkę i nakrywa ją szklanką.

Dzieci zauważają, że płomień po chwili gaśnie.

Rodzic  wyjaśnia, że bez dostępu powietrza świeczka

nie będzie się paliła. Ogień nie może się palić bez tlenu,

podobnie jak ludzie i zwierzęta nie mogą bez niego żyć

Eksperyment 2:

„Powstawanie ognia”

Przebieg poniższego doświadczenia jest pokazany na filmie

Pomoce: zapałki, szklana podstawka, plastelina,

lupa, metalowa tacka, szklana mała butelka, nitka, mała kulka plasteliny

Omówienie i przebieg eksperymentu:

Umieścić na szklanej podstawce plastelinę.

W plastelinie umieścić trzy zapałki w formie ogniska.

Skierować promień słoneczny lupą na zapałki.

Po chwili widać dym a następnie płomień.

Część II- Powstawanie ognia

Omówienie i przebieg eksperymentu

Położyć papier na metalowej podstawce.

Skierować promień słoneczny przy pomocy lupy na papier

.Po chwili papier zapala się.

Część III- Powstawanie ognia

Omówienie i przebieg eksperymentu:

Umieścić w małej szklanej buteleczce sznureczek

obciążony plasteliną..Skierować promień słoneczny

przez lupę w kierunku sznureczka.

Obserwować co stanie się po chwili.

Szklana butelka działa jak lupa, która też może spowodować ogień.

 

7. Praca plastyczna odpowiadająca żywiołowi ,, Ogień’’.

Wskazane jest uwzględnienie w wykonanej pracy postaci Fajniaków.

Technika dowolna.

 

Jeszcze raz bardzo gorąco zachęcam do wzięcia udziału

w wyżej wymienionym konkursie.

BARDZO PROSZĘ TAKŻE O ZDJĘCIA PODCZAS

WYKONYWANYCH EKSPERYMENTÓW – które wykonujecie z osobą dorosłą

Życzę udanej zabawy – Barbara Cichy