4 listopad Drukuj
Wpisany przez Administrator   

Witam Kochane Dzieciaczki.

Dziś  przed nami kolejny żywioł:

Ziemia

1.„Ziemia” – słuchanie piosenki oraz oglądanie ilustracji


Piosenka o .. Naszej planecie - ZIEMI  - najwspanialszej planecie

na świecie, która jest domem dla ludzi , zwierząt  i roślin.

Ziemia jest jako jedyna planeta w Układzie Słonecznym na której

istnieje życie.

Popatrzcie jaką mamy różnorodność na naszej planecie, gdyż mamy :

- góry

- pustynie

- oceany

- dżungle

- wielkie miasta

Mamy zwierzęta i rośliny- bardzo proszę aby dzieci wymieniły kilka

- roślin i zwierząt.

Podzieliły je na sylaby, powiedziały jaką głoskę słyszą na początku wyrazu,

a także spróbowały je przegłosować.

Ziemia to nasza żywicielka: rodzi rośliny, które zjadamy.

2.  Proszę Was zobaczcie zniszczenia planety dokonane przez człowieka:

- wysypiska śmieci

- dymy z fabryk

- zanieczyszczone morza, rzeki, oceany 

- wycinki lasów

- pożary

3. Ziemia jest w przybliżeniu kulą, zbudowaną z kilku warstw:

• skorupy ziemskiej

• płaszcza ziemskiego

• jądra Ziemi

Spróbujcie też ulepić własny model budowy Ziemi.

Poproście rodzica o jej przekrojenie.

4. „Jaka jest ziemia?” – zabawy badawcze.

Rodzic przygotowuje talerzyki plastikowe z różnymi rodzajami ziemi:

gruboziarnistą ziemię, miałką ziemię, ziemię kwiatową, piasek z piaskownicy,

kamyki, żwir, kamień polny, węgiel/brykiet itp.

Ustawia je na podłodze pod przykryciem.

Dziecko bada dotykiem ziemię, najlepiej z zamkniętymi oczami.

Opisuje swoje dotykowe wrażenia: jakie to jest w dotyku, czy jest

to przyjemne, co to może być?

Następnie odsłania oczy.

Wniosek: Ziemia ma zróżnicowaną strukturę budowy od bardzo sypkiej

po stałą – skała.

5. Podarunek od ziemi” – masażyk

Rodzic opowiada dziecku, jaki podarunek można dostać od ziemi.

Wsadzamy do ziemi nasionko, słońce je ogrzewa,

woda podlewa i z nasiona wyrasta roślina.

Rodzic mówi wierszyk a ruchem i gestem odwzorowuje

na plecach dziecka jego treść.

Do ziemi wpadło nasionko!                  -  Stuknięcie palcem w plecy.

Najpierw ogrzało je słonko                   -  Ułożenie na plecach obu dłoni i przytrzymanie aż do

odczucia  ciepła

Potem podlały je deszcze                      -  Delikatne oklepywanie pleców opuszkami palców.

I słońce ogrzało jeszcze                        -  Znów ułożenie obu dłoni na plecach.

Aż wyrósł badylek długi                       -  Narysowanie długiej linii przez środek pleców.

listek jeden i drugi                                  -  rysowanie listków.

I kwiat jak słońca promienie                -  Rysowanie linii rozchodzących się promieniście

To podarunek od ziemi                          - Delikatne głaskanie po plecach i zmiana

6. Gimnastyka paluszkowa -  oto propozycje ćwiczeń - proszę sobie wybrać któreś z nich

i niech dziecko  spróbuje je wykonać.

7. ,,Kamyczki’’- zabawa matematyczna

Porządkowanie od najmniejszego do największego.

Dziecko otrzymuje kartkę – ziemię, 6 kamieni różnej wielkości i

kartoniki  z cyframi 1-6 albo narysowanymi oczkami.

Dziecko układa kamyki  na ziemi tak  aby każdy następny był większy

od poprzedniego ( od najmniejszego do największego)

Każdy kamyk podpisuje – układa na niej kartonik z liczbami 1-6 , bądź oczkami.

Rodzic proponuje zabawę w rozpoznawanie, o którym kamieniu mówię.

Mówi:

- myślę o kamieniu, który jest większy od kamienia 4, ale mniejszy od kamienia 6.

Dziecko manipuluje kamykami , wskazuje poprawną odpowiedź.

8. Utrwalamy litery – dziś utrwalamy literę ,,m’’ - karta pracy

Dzieci młodsze

Życzę udanej zabawy – Basia Cichy