3 listopad Drukuj
Wpisany przez Administrator   

Dzień dobry kochane Krasnoludki i Rodzice.

KOCHANE KRASNOLUDKI JAK WIECIE NASZA GRUPA

BIERZE UDZIAŁ W

-  INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ ,, TAJEMNICE PRZYRODY’’

GDZIE PRIORYTETEM  JEST TROSKA O ŚRODOWISKO NATURALNE.

 

SIEĆ SKLEPÓW BIEDRONKA OGŁOSIŁA PROGRAM EDUKACYJNY

I KONKURS PLASTYCZNY

,, SZKOLNE PRZYGODY GANGU  FAJNIAKÓW’’.

JEST ON DOSKONAŁĄ OKAZJĄ DO TEGO, ABY ZASZCZEPIĆ

WŚRÓD DZIECI  PASJĘ DO EKOLOGII I OCHRONY PRZYRODY.

 

PODZIELONY JEST ON NA CZTERY FILARY TEMATYCZNE ODPOWIADAJĄCE

ŻYWIOŁOM NATURY, A KAŻDEMU  PATRONUJĄ

ODPOWIEDNI BOHATEROWIE GANGU  FAJNIAKÓW.

BARDZO GORĄCO CHCIAŁABYM ZACHĘCIĆ WSZYSTKIE DZIECI

DO WZIĘCIA UDZIAŁU W TYM KONKURSIE.

NASZA GRUPA KRASNOLUDKÓW BIERZE UDZIAŁ W FILARZE

TEMATYCZNYM,  KTÓRY ODPOWIADA ŻYWIOŁOWI:

WODA I OGIEŃ.

KAŻDE DZIECKO MOŻE POD NADZOREM OPIEKUNA WYKONAĆ PRACĘ

DOWOLNĄ TECHNIKĄ PLASTYCZNĄ.

TEMATEM  DZISIEJSZEJ PRACY JEST WODA, A KONKRETNIE OCHRONA ŚRODOWISKA.

WSKAZANE JEST UWZGLĘDNIENIE W WYKONANEJ PRACY POSTACI FAJNIAKÓW.

PO JEJ WYKONANIU  NALEŻY ZROBIĆ ZDJĘCIE I PRZESŁAĆ

MI JE NA WHADSAPPA  LUB MEILA (PRACĘ NALEŻY PODPISAĆ).

 

ZDJĘCIA WSZYSTKICH PRAC ZOSTANĄ PRZESŁANE POD WSKAZANY

ADRES.

SĄ PRZEWIDZIANE SUPER  NAGRODY.

Woda

Bohaterką tego filaru jest Kropla Ksenia.

Wprowadza w temat czystości wód, znaczenia wody dla człowieka,

zwierząt i roślin, wodnych ekosystemów.

Zachęca dzieci do wzięcia udziału w wodnych eksperymentach.

1. Zabawa „Kropelki”.

Rodzic wycina z papieru kilka kropelek i podpisuje je różnymi imionami.

Na jednej jest imię Swojego dziecka. Kropelki umieszcza w różnych miejscach w pokoju.

Zadaniem dziecka jest odszukać kropelkę ze swoim imieniem.

Następnie rodzic  sprawdza poprawność wykonanego zadania

i nakleja kropelkę wody na  bluzeczkę dziecka.

2.,, Co to’’ – zabawa sensoryczna

Dziecko zamyka oczy a rodzic delikatnie rozpyla wodę wokół jego twarzy

– zadaniem dziecka jest powiedzieć co czuje ( woda).

Następnie dzieci badają właściwości wody: smak, zapach.

Wypowiadają się na temat obserwacji: bezbarwna, bezwonna, płynna.

3.„Porozmawiajmy o... wodzie.’’

Rodzic pyta, czy dziecko domyśla się już, o czym będzie dziś mowa.

Następnie rodzic zapisuje na kartce słowo - WODA, a dziecko próbuje go odczytać.

Zadajcie dzieciom pytanie:

–Do czego potrzebna jest na świecie woda?

–Do czego ludzie potrzebują wody?

–Gdzie możemy znaleźć wodę?

–Skąd ludzie mają wodę?

Wnioski:

-Woda potrzebna jest do życia; bez wody nie byłoby roślin, zwierząt, ludzi.

-Woda jest bardzo potrzebna człowiekowi w codziennym życiu.

4. Zabawa ruchowa 

5.,, Gdzie można spotkać wodę?’’ – burza mózgów

6.Czy woda może być groźna? – uświadomienie dzieciom,

że woda to groźny żywioł, który może powodować wiele zniszczeń:

- powodzie 

- roztapianie się lodowców , które powoduje podnoszenie się poziomu wód i zalewanie terenów

- ulewne deszcze powodujące podtopienia

- tsunami 

7.A teraz zaproponuję Wam wykonanie cyklu eksperymentów i zabaw, w których  poznacie właściwości wody.

Wybierzcie sobie któreś z nich i razem z rodzicem wykonajcie.

Eksperyment 1:

WODA PRZYJMUJE KSZTAŁT NACZYNIA

Przebieg poniższego doświadczenia jest pokazany na filmie – link

Pomoce: dzbanek, dwie takie same, typowe szklanki, szklanka niska,

ale szeroka, szklanka wąska, ale wysoka, dwa różne kieliszki,

kilka przezroczystych butelek o różnych kształtach,

lejek, barwnik spożywczy do zafarbowania wody, taca z tworzywa

lub podstawki pod szklanki i pozostałe naczynia.

Omówienie i przebieg eksperymentu

Wlać wodę do dzbanka i zabarwić ją. Do dwóch identycznych szklanek

wlać taka samą ilość zabarwionej wody.

Pytanie do dzieci:

Jak stwierdzić, że w szklankach jest tyle samo wody?

Przelać płyn z jednej szklanki do szklanki szerokiej

Czy teraz w szklankach jest tyle samo wody?

Sprawdzić przelewając z powrotem do poprzedniej szklanki.

Przelać wodę do wąskiej, wysokiej szklanki, a następnie ponownie

do szklanki standardowej: W ten sam sposób można posprawdzać

pozostałe naczynia, jakie przygotowano na potrzeby tego ćwiczenia.

Przedyskutować czy i w jaki sposób kształt naczynia wpływa na objętość płynu.

 

Eksperyment 2:

WĘDRUJĄCA WODA

Przebieg poniższego doświadczenia jest pokazany na filmie – link 

Pomoce:3 szklanki z wodą, 3 puste szklanki, ręczniki papierowe,

barwniki spożywcze.

Omówienie i przebieg eksperymentu

Zabarwić wody w szklankach, dodając różne barwniki i mieszając.

Ustawić szklanki w kręgu, naprzemiennie – pierwsza pełna, kolejna pusta...

Trzy papierowe ręczniki zwinąć w rulon, zgiąć w „C” i włożyć kolejno

jednym końcem do szklanki z zabarwiona wodą, a drugim do pustej szklanki.

Obserwować co będzie się działo z wodą ze szklanek.

 

Bardzo proszę zobaczyć na filmie eksperymenty:

- Obieg wody w przyrodzie 

- Tęcza 

- Magiczny woreczek 

8. „GANG FAJNIAKÓW I MIASTO MARZEŃ” M. Przewożniaka w rozdziale pt.

„Oszczedzaj kropelkę” link

Zapraszam do wysłuchania opowiadania

– Plusk, plusk! – rozlegało się od świtu w Ekozakątku.

„Co tak pluszcze?” – pomyślała Wiola i zaciekawiona wyjrzała

z błękitnego pałacyku.

Pod drzewem, po pas w wodzie, stał Dyzio.

Rozglądał się wokoło z niedowierzaniem.

– Coś takiego! – mruczał do siebie.

– Wygląda na to, że nas zalało, a ja nawet nie mam kaloszy!

– Pełno wody! – zauważył Piotruś, który przycupnął na grubym konarze.

Z mokrych łapek i ogonka kapała mu woda.

Foka Frania, która przypłynęła na środek polanki,

wystawiła z wody głowę i kręciła nią z niedowierzaniem

.– Czyżby morze zapomniało zatrzymać się przy plaży?

– zastanawiała się Frania. Dała nura między paprocie,

a gdy znów się wynurzyła, stwierdziła z przekonaniem:

– To nie jest morska woda, tylko słodka...

Ekozakątek  przypominał wielką kałużę! Leszczyny i krzewy jeżyn

wyrastały z wody. Ślimaki najszybciej, jak potrafiły,

wspinały się na pnie drzew, na zeschłych liściach dryfowały żuki,

a siwa czapla brodziła ostrożnie i zaglądała pod każdy krzak

w poszukiwaniu ryb. Tylko wiewiórki miały teraz dobrą zabawę

– skakały z gałęzi na gałąź i przeglądały się w wodzie jak w lusterku

.– Ekozakątek tonie – biadolił Piotruś

 

Pytania do przeczytanego tekstu:

 

- Co pluszcze na leśnej polanie?

- Co przypominał Ekozakątek?

- Czego bał się Piotruś?

 

Mieszkańcy miasteczka naprawdę nie dbali o wodę: zmywali naczynia pod kranem odkręconym tak, że płynącą z niego wodą można było ugasić pożar. Płukali czereśnie, pozwalając, żeby woda, którą można podlać spragnione rośliny, przelatywała przez sitko i znikała w odpływie zlewu.

– Ależ to niemądre! Tyle zmarnowanej wody

Przecież to najcenniejszy na świecie skarb! – wołała Frania.

– W imię czystej przyrody wzywam moc wody!

Fajniaki pośpieszyły na rynek. W wielkiej zabytkowej pompie zaszemrało, zahuczało, zabulgotało i u wylotu kranu zalśniła mała banieczka. Rosła i rosła, aż wreszcie oderwała się od pompy i na chodnik spadła... kropla Ksenia.

– Kochana Kseniu! Jak mamy zatrzymać wodę wypływającą z miasteczka? Ksenia uspokoiła Fajniaki łagodnym uśmiechem.

– To proste – powiedziała.

– Nauczcie mieszkańców hasła: „Szanuj kropelkę!”.

Spójrzcie, już idą pierwsi uczniowie!

Do przyjaciół zbliżała się najstarsza grupa przedszkolaków.

– To my też możemy uczyć, jak dbać o przyrodę?

– zdziwiły się Fajniaki, które przecież dopiero co same skończyły naukę.

Dzieci z zaciekawieniem przystanęły obok pompy.

– Widzicie tę kropelkę? – zapytała Julka.

– Jak myślicie, co ta mała kropelka może zrobić dobrego?

– Podlać nasionko! Napoić wróbelka!

– przerzucały się pomysłami przedszkolaki.

– Sto kropelek to łyżka wody, tysiąc to cała szklanka, a milionem kropelek pada deszcz. A deszcz to życie! – tłumaczyła Frania.

– Dlatego trzeba szanować każdą kropelkę.

– Trzeba zakręcać kran, gdy się szczotkuje zęby...

– odezwała się nieśmiało najmniejsza dziewczynka.

– A wodą po myciu owoców można podlać kwiatki – dodała.

– Można wziąć prysznic, zamiast kąpać się w wannie pełnej wody!

I można łapać deszczówkę do beczki. Mój dziadek tak obi! – pochwalił się chłopiec.

Brawo! Tak oszczędza się wodę.

– Ksenia była dumna z dzieci.

Każdy może po swojemu szanować kropelkę.

Razem zrobimy coś naprawdę ważnego!

Dzieci pożegnały się z Fajniakami i wróciły do przedszkola.

 

Pytania do przeczytanego tekstu

:- Jakie pomysły na oszczędzanie wody miały przedszkolaki?

- Co robili mieszkańcy miasteczka?

- Czym jest woda?

9. Praca plastyczna odpowiadająca żywiołowi ,, Woda’’.

Wskazane jest uwzględnienie w wykonanej pracy postaci Fajniaków.

Technika dowolna.

 

Jeszcze raz bardzo gorąco zachęcam do wzięcia udziału

w wyżej wymienionym konkursie.

BARDZO PROSZĘ TAKŻE O ZDJĘCIA PODCZAS WYKONYWANYCH EKSPERYMENTÓW.

Myślę, że będzie to dla Was wspaniała zabawa, ale także pozwoli

rozwinąć  w Was wrażliwość ekologiczną dzięki wspólnemu odkrywaniu

magii natury!

 

Życzę  powodzenia -  Barbara Cichy