2 listopad Drukuj
Wpisany przez Administrator   

Propozycja na dzień 02.11.2020r

 

Dzień dobry Rodzicom, buziaczki dla moich kochanych Krasnoludków!

Mam nadzieję, że jesteście zdrowi. Tego Wam też z całego serca życzę.

 

W tym tygodniu realizujemy temat ,, Cztery żywioły’’.

Nasz temat w tym dniu to: ,,Czyste powietrze – ważna sprawa’’

 

1.,,Gimnastyka’’- zabawa sensoryczna

Bardzo proszę otworzyć okno. Dzieci wykonują ćwiczenia gimnastyczne:

podskoki, bieg w miejscu, przysiady. Na koniec rodzic mówi do dziecka:

- A teraz zróbcie wdech nosem i powolny wydech ustami.

Zadajcie dzieciom pytanie?

- Co czujecie?

- Co wdychacie?

- Co nas otacza?

- Czy powietrze jest potrzebne?

 

2.  Kiedy powietrze pomaga, a kiedy szkodzi’’ – zabawa

Oto zdjęcia przedstawiające skutki oddziaływań wiatru.

Zadaniem dzieci jest opowiedzenie co na nich widać , czy wpływ wiatru

był pozytywny, czy negatywny ( czy pomaga, czy niszczy)

Elektrownie wiatrowe – wiatr je napędza, dzięki czemu mamy prąd

- Szybowce, latawce – unoszą się

Deszczowe chmury – wiatr je przegania 

Smog –wiatr go rozdmuchuje

Żaglówki – napędza je

Tsunami – niszczycielska siła

Trąba powietrzna – niszczycielska siła 

Połamane drzewa –niszczycielska siła

Zniszczone auta – niszczycielska siła

3.,,Czyste powietrze wokół nas ‘’ – porównywanie obrazków.

Proszę pokazać dziecku zdjęcie:

-  pięknego krajobrazu

-  zadymionego miasta 

Zadajcie dzieciom pytanie:

- Gdzie chciałyby mieszkać, przebywać i dlaczego?

 

4.  Zabawa ruchowa ,, Samolocik lata’’ 

 

5. „GANG FAJNIAKÓW I MIASTO MARZEŃ” M. Przewożniaka w rozdziale pt. „Ekozakątek”.

- link

Rodzic mówi do dziecka, że są takie miejsca na ziemi gdzie nie ma śmieci, jest czyste powietrze i wszyscy są szczęśliwi.

Takie miejsce jest opisane w książce pt. „GANG FAJNIAKÓW I MIASTO MARZEŃ” M. Przewożniaka w rozdziale pt. „Ekozakątek”.

 

Ach, cóż to za wspaniałe miejsce! – zawołały Fajniaki na widok swojego nowego domu.

–Jak tu pięknie, jak zielono! Miejsce było naprawdę niezwykłe: z jednej strony otulał je gęsty las, w którym rosły

najmocniej pachnące konwalie i najbardziej czerwone muchomory, liście szeleściły najpiękniejsze melodie,

a ptaki śpiewały nawet nocą. Z drugiej strony rozciągała się złocista plaża.

Morze zostawiało na niej bialutkie muszle i pomarańczowe bursztyny.

Każdy, kto zatrzymał się w tym magicznym miejscu choćby na chwilę, był oczarowany

Rozmowa na temat poznanego tekstu.

Odpowiedzcie na pytania:

• Jak nazywa się miejsce, w którym zamieszkały Fajniaki?

• Co musi być w zakątku, żeby był Eko?

• Co to znaczy, że jest w nim świeże powietrze?

 

6 . A teraz zaproponuję Wam wykonanie cyklu eksperymentów i zabaw, w których  poznacie właściwości powietrza.

Wybierzcie sobie któreś z nich i razem z rodzicem wykonajcie.

 

Zabawy  w detektywów tropiących niewidzialne powietrze.

Prosimy dzieci żeby spróbowały:

- złapać powietrze w dłonie, a następnie podrzucić je w górę

- odepchnąć powietrze od siebie bardzo daleko

-  usiąść na powietrzu

-  zamieszać powietrze i rzucić je w stronę okna, drzwi

- nabrać jak najwięcej powietrza w usta i zatrzymać przez 5 sekund

-  nabrać dużo powietrza do brzucha

-  wyrzeźbić jakąś figurę z powietrza

Czy ktoś wytropił niewidzialne powietrze? To nie mogło się udać, bo powietrze jest gazem

- bezwonnym;

-  bezbarwnym;

-  bez smaku;

-  ulega sprężaniu bądź rozprężaniu,

-  można je skroplić

-  jest niezbędne do życia

- otacza nas wszędzie.

 

Eksperymenty z powietrzem

Przebieg poniższych doświadczeń  jest pokazany na filmie - link

 

Eksperyment 1:

Zabawa z foliowym woreczkiem

 

Pomoce do zabawy z foliowym woreczkiem:

* woreczek foliowy, słomka, niebieski marker, niebieska bibułka, gumka recepturka, nożyczki

Przygotowanie eksperymentu:

Na woreczku rysujemy kształt parasolki. Niebieską bibułkę rwiemy na drobne skrawki i wrzucamy do woreczka .

Przez otwór wlotowy wsuwamy do woreczka słomkę na głębokość ok 2 cm.

Owijamy krawędzie otworu woreczka wokół słomki i uszczelniamy to połączenie gumką recepturką.

Po przeciwnej stronie względem wlotu odcinamy narożnik woreczka tak, że powstaje bardzo mały otworek (o średnicy ok. 1 – 2 mm);

przez ten otworek wdmuchiwane powietrze będzie miało ujście z woreczka, ale skrawki bibułki nie będą mogły zostać wydmuchane

Przebieg eksperymentu

Dmuchamy przez rurkę do wnętrza woreczka, a wtedy skrawki niebieskiej bibułki wirują niczym płatki śniegu

.„Płatki” opadają, gdy przestajemy wdmuchiwać powietrze.

Eksperyment ten pokazuje, że chociaż powietrza nie widać, to można je wprawić w ruch, który oddziałuje na otoczenie.

W przyrodzie odpowiada to działaniu wiatru.

Eksperyment 2:

Zabawa z dmuchajką

 

Pomoce do zabawy dmuchajką z latającą kulką z recyklingu:

* butelka z tworzywa z odciętym dnem, ale z wlotem i nakrętką (np. po napoju gazowanym),

w nakrętce zrobiony jest otwór o średnicy umożliwiającej ciasne osadzenie w nim słomki, słomka, niewielka,

lekka kulka (np. zrobiona z odpadowego woreczka foliowego, do recyklingu), piórka, piłeczka pingpongowa

Przygotowanie eksperymentu:

Dziecko otrzymuje słomkę i butelkę z nakrętką. Dziecko zgina słomkę pod kątem prostym i zagięty,

krótszy koniec wciska w otwór w nakrętce. Do wnętrza butelki wrzucamy lekkie przedmioty – piórka,

piłeczkę pingpongową, kulkę ze zmiętej folii z tworzywa.

Przebieg eksperymentu

Staramy się wydmuchać to co jest w środku .Eksperyment ten pokazuje, że chociaż powietrza nie widać,

to można je wprawić w ruch, który oddziałuje na otoczenie. W przyrodzie odpowiada to działaniu wiatru.

 

Eksperyment 3:

Ćwiczenie z balonem

 

Pomoce:

* duży balon, średniej wielkości, ok. 1,5 l, plastikowa butelka np. po napojach gazowanych, dostęp do umywalki

lub miski z bardzo ciepłą wodą, dostęp do umywalki lub miski z zimną wodą, lód (w kostkach lub potłuczony).

Przebieg eksperymentu

Dziecko otrzymuje balon, nadmuchuje go, a następnie powoli wypuszcza powietrze w kierunku własnej twarzy tak,

aby poczuć ruch i siłę powietrza wydobywającego się z balonu. Ten sam balon zostaje ponownie nadmuchany,

po czym dziecko wypuszcza go z rąk i obserwuje, co dzieje się z balonem i dlaczego.

Należy  zwrócić przy tym uwagę na rolę gumy balonowej i pewien wysiłek, jaki jest potrzebny, żeby balon napompować .

Na wylot plastikowej butelki naciągnąć lekko napompowany balon, uszczelniając w ten sposób wylot z butelki,

po czym włożyć butelkę do miski z gorącą wodą i obserwować co się dzieje z balonem

(będzie pęczniał, bo powietrze rozszerzy się pod wpływem ciepła).

Powtórzyć ten eksperyment, ale wkładając butelkę z balonem do wody z kostkami lodu

(balon oklapnie, bo powietrze kurczy się od zimna).

 

Eksperyment 4:

Zanurzanie słoika w wodzie

 

Pomoce:

* niewielka miska napełniona wodą do ok. połowy wysokości, otwarty słoik po dżemie lub szklanka

z przezroczystego szkła, intensywny barwnik spożywczy do zabarwienia wody,

łopatka drewniana lub duża łyżka do mieszania wody

Przygotowanie eksperymentu

Zabarwić wodę w misce, dodając barwnika i zamieszać.

Przebieg eksperymentu

Zanurzyć lekko słoik (szklankę) dnem do góry w wodzie.

Czy poziom wody wewnątrz słoika jest taki sam jak poziom wody w misce?

Pogłębić zanurzenie słoika w wodzie. Czy coś się zmieniło z poziomem wody wewnątrz słoika?

Omówienie tego zjawiska, pokazującego że powietrze jednak istnieje, chociaż jest niewidoczne.

I że powietrze jest ściśliwe.

Dyskusja, jak w takim razie można by wyrównać poziomy wody wewnątrz słoika i w misce.

Przechylić słoik tak, by na chwilę tylko część wlotu była zalana wodą z miski, po czym ponownie wypionować  słoik dnem do góry.

Czy teraz coś się zmieniło z poziomem wody wewnątrz słoika?

7. Czytanie dalszego fragmentu opowiadania pt „Ekozakątek” ze zbioru

„GANG FAJNIAKÓW I MIASTO MARZEŃ”

 

Czarno-biały piesek, który spał przed swoją budą za drzewem, zastrzygł uszami i otworzył oczy, ciekawy, kto budzi go o tak wczesnej porze

.– Witajcie! – zaszczekał radośnie na widok Fajniaków.

– Miło nam cię poznać, Piotrusiu! – przywitała się Frania.

– Od dziś razem będziemy pomagać przyrodzie dzięki naszym supermocom.

– Moja supermoc to supernos! – pochwalił się piesek.

– Umiem wywęszyć wszystko z daleka.

Oho... i właśnie czuję... apsik!... że zbliżają się kłopoty!

W tej samej chwili wiatr przywiał brzydką szaroburą smugę i wszystkie

Fajniaki poczuły okropny, gryzący w oczy i nosy, dym.

Niebo nad zakątkiem pociemniało, a w powietrzu unosiło się tyle kurzu i pyłu,

że zupełnie nie było widać słońca Soni ani spacerującej

wysoko po niebie chmurki Celinki.

 

Pytania do przeczytanego tekstu

• Jakie postacie wystąpiły we fragmencie opowiadania?

• Kim były Fajniaki?

• Kim był Piotruś i jaką miał moc?

• Co poczuły Fajniaki?

 

 

– To na pewno ten Stefek... – jęknęły Fajniaki.

– Dzisiaj bawię się w sklep! – zawołał mały smog podobny do zakurzonej gąbki.

Stał na wysokim kominie starej fabryki, sterczącym nad lasem.

– Mam tu brudny pyłek, szary dymek, smrodek i brzydki kaszelek!

Komu, komu, bo idę do domu

!– Kaszelkuj i dymkuj w swoim domku! – zawołał Dyzio.

– Nie wiesz, że dym wszystko zatruwa?

Że chorują od niego zwierzęta, rośliny i ludzie?

Przyroda nie lubi ani wielkich fabrycznych kominów,

ani małych, dymiących na dachach domów.

– Wszystkie Fajniaki dobrze o tym wiedzą – dodała Frania.

– I dbają o powietrze tak jak my! – zawołała Wiola, po czym zakręciła skrzydełkami jak wiatraczkiem i zaczęła rozganiać szare kłębki wiszące w powietrzu.

Trzepotała i furkotała tak długo, aż cały dym zniknął z powrotem w kominie

.Sonia znów rozbłysła na niebie, otulając wszystkich ciepłymi promykami,

a zadowoleni przyjaciele zawołali:

– Jesteśmy Fajniaki! Razem działamy, o naszą Ziemię razem zadbamy!

– A ja wcale nie! – wrzasnął Stefek i obrażony schował się w swoim kominie.

Odpowiedzi na pytania do przeczytanego tekstu

• Kim były Stefek?

• Co to znaczy smog?

• Jak obronić się przed działaniem smogu?

• W jaki sposób Fajniaki pomogły przyrodzie?

 


9.Utrwalamy litery – dziś utrwalamy literę ,,a’’ - karta pracy

Dzieci młodsze 

Życzę udanej zabawy - Barbara Cichy

 

 

 

 

 

Poprawiony: poniedziałek, 02 listopada 2020 09:57