dzień dobry kochane krasnoludki i rodzice.
kochane krasnoludki jak wiecie nasza grupa
bierze udział w
- innowacji pedagogicznej ,, tajemnice przyrody’’
gdzie priorytetem jest troska o środowisko naturalne.
sieć sklepów biedronka ogłosiła program edukacyjny
i konkurs plastyczny
,, szkolne przygody gangu fajniaków’’.
jest on doskonałą okazją do tego, aby zaszczepić
wśród dzieci pasję do ekologii i ochrony przyrody.
podzielony jest on na cztery filary tematyczne odpowiadające
żywiołom natury, a każdemu patronują
odpowiedni bohaterowie gangu fajniaków.
bardzo gorąco chciałabym zachęcić wszystkie dzieci
do wzięcia udziału w tym konkursie.
nasza grupa krasnoludków bierze udział w filarze
tematycznym, który odpowiada żywiołowi:
woda i ogień.
każde dziecko może pod nadzorem opiekuna wykonać pracę
dowolną techniką plastyczną.
tematem dzisiejszej pracy jest woda, a konkretnie ochrona środowiska.
wskazane jest uwzględnienie w wykonanej pracy postaci fajniaków.
po jej wykonaniu należy zrobić zdjęcie i przesłać
mi je na whadsappa lub meila (pracę należy podpisać).
zdjęcia wszystkich prac zostaną przesłane pod wskazany
adres.
są przewidziane super nagrody.
woda
bohaterką tego filaru jest kropla ksenia.
wprowadza w temat czystości wód, znaczenia wody dla człowieka,
zwierząt i roślin, wodnych ekosystemów.
zachęca dzieci do wzięcia udziału w wodnych eksperymentach.
1. zabawa „kropelki”.
rodzic wycina z papieru kilka kropelek i podpisuje je różnymi imionami.
na jednej jest imię swojego dziecka. kropelki umieszcza w różnych miejscach w pokoju.
zadaniem dziecka jest odszukać kropelkę ze swoim imieniem.
następnie rodzic sprawdza poprawność wykonanego zadania
i nakleja kropelkę wody na bluzeczkę dziecka.
2.,, co to’’ – zabawa sensoryczna
dziecko zamyka oczy a rodzic delikatnie rozpyla wodę wokół jego twarzy
– zadaniem dziecka jest powiedzieć co czuje ( woda).
następnie dzieci badają właściwości wody: smak, zapach.
wypowiadają się na temat obserwacji: bezbarwna, bezwonna, płynna.
3.„porozmawiajmy o... wodzie.’’
rodzic pyta, czy dziecko domyśla się już, o czym będzie dziś mowa.
następnie rodzic zapisuje na kartce słowo - woda, a dziecko próbuje go odczytać.
zadajcie dzieciom pytanie:
–do czego potrzebna jest na świecie woda?
–do czego ludzie potrzebują wody?
–gdzie możemy znaleźć wodę?
–skąd ludzie mają wodę?
wnioski:
-woda potrzebna jest do życia; bez wody nie byłoby roślin, zwierząt, ludzi.
-woda jest bardzo potrzebna człowiekowi w codziennym życiu.
4. zabawa ruchowa
5.,, gdzie można spotkać wodę?’’ – burza mózgów
6.czy woda może być groźna? – uświadomienie dzieciom,
że woda to groźny żywioł, który może powodować wiele zniszczeń:
- powodzie
- roztapianie się lodowców , które powoduje podnoszenie się poziomu wód i zalewanie terenów
- ulewne deszcze powodujące podtopienia
- tsunami
7.a teraz zaproponuję wam wykonanie cyklu eksperymentów i zabaw, w których poznacie właściwości wody.
wybierzcie sobie któreś z nich i razem z rodzicem wykonajcie.
eksperyment 1:
woda przyjmuje kształt naczynia
przebieg poniższego doświadczenia jest pokazany na filmie – link
pomoce: dzbanek, dwie takie same, typowe szklanki, szklanka niska,
ale szeroka, szklanka wąska, ale wysoka, dwa różne kieliszki,
kilka przezroczystych butelek o różnych kształtach,
lejek, barwnik spożywczy do zafarbowania wody, taca z tworzywa
lub podstawki pod szklanki i pozostałe naczynia.
omówienie i przebieg eksperymentu
wlać wodę do dzbanka i zabarwić ją. do dwóch identycznych szklanek
wlać taka samą ilość zabarwionej wody.
pytanie do dzieci:
jak stwierdzić, że w szklankach jest tyle samo wody?
przelać płyn z jednej szklanki do szklanki szerokiej
czy teraz w szklankach jest tyle samo wody?
sprawdzić przelewając z powrotem do poprzedniej szklanki.
przelać wodę do wąskiej, wysokiej szklanki, a następnie ponownie
do szklanki standardowej: w ten sam sposób można posprawdzać
pozostałe naczynia, jakie przygotowano na potrzeby tego ćwiczenia.
przedyskutować czy i w jaki sposób kształt naczynia wpływa na objętość płynu.
eksperyment 2:
wędrująca woda
przebieg poniższego doświadczenia jest pokazany na filmie – link
pomoce:3 szklanki z wodą, 3 puste szklanki, ręczniki papierowe,
barwniki spożywcze.
omówienie i przebieg eksperymentu
zabarwić wody w szklankach, dodając różne barwniki i mieszając.
ustawić szklanki w kręgu, naprzemiennie – pierwsza pełna, kolejna pusta...
trzy papierowe ręczniki zwinąć w rulon, zgiąć w „c” i włożyć kolejno
jednym końcem do szklanki z zabarwiona wodą, a drugim do pustej szklanki.
obserwować co będzie się działo z wodą ze szklanek.
bardzo proszę zobaczyć na filmie eksperymenty:
- obieg wody w przyrodzie
- tęcza
- magiczny woreczek
8. „gang fajniaków i miasto marzeń” m. przewożniaka w rozdziale pt.
„oszczedzaj kropelkę” link
zapraszam do wysłuchania opowiadania
– plusk, plusk! – rozlegało się od świtu w ekozakątku.
„co tak pluszcze?” – pomyślała wiola i zaciekawiona wyjrzała
z błękitnego pałacyku.
pod drzewem, po pas w wodzie, stał dyzio.
rozglądał się wokoło z niedowierzaniem.
– coś takiego! – mruczał do siebie.
– wygląda na to, że nas zalało, a ja nawet nie mam kaloszy!
– pełno wody! – zauważył piotruś, który przycupnął na grubym konarze.
z mokrych łapek i ogonka kapała mu woda.
foka frania, która przypłynęła na środek polanki,
wystawiła z wody głowę i kręciła nią z niedowierzaniem
.– czyżby morze zapomniało zatrzymać się przy plaży?
– zastanawiała się frania. dała nura między paprocie,
a gdy znów się wynurzyła, stwierdziła z przekonaniem:
– to nie jest morska woda, tylko słodka...
ekozakątek przypominał wielką kałużę! leszczyny i krzewy jeżyn
wyrastały z wody. ślimaki najszybciej, jak potrafiły,
wspinały się na pnie drzew, na zeschłych liściach dryfowały żuki,
a siwa czapla brodziła ostrożnie i zaglądała pod każdy krzak
w poszukiwaniu ryb. tylko wiewiórki miały teraz dobrą zabawę
– skakały z gałęzi na gałąź i przeglądały się w wodzie jak w lusterku
.– ekozakątek tonie – biadolił piotruś
pytania do przeczytanego tekstu:
- co pluszcze na leśnej polanie?
- co przypominał ekozakątek?
- czego bał się piotruś?
mieszkańcy miasteczka naprawdę nie dbali o wodę: zmywali naczynia pod kranem odkręconym tak, że płynącą z niego wodą można było ugasić pożar. płukali czereśnie, pozwalając, żeby woda, którą można podlać spragnione rośliny, przelatywała przez sitko i znikała w odpływie zlewu.
– ależ to niemądre! tyle zmarnowanej wody
przecież to najcenniejszy na świecie skarb! – wołała frania.
– w imię czystej przyrody wzywam moc wody!
fajniaki pośpieszyły na rynek. w wielkiej zabytkowej pompie zaszemrało, zahuczało, zabulgotało i u wylotu kranu zalśniła mała banieczka. rosła i rosła, aż wreszcie oderwała się od pompy i na chodnik spadła... kropla ksenia.
– kochana kseniu! jak mamy zatrzymać wodę wypływającą z miasteczka? ksenia uspokoiła fajniaki łagodnym uśmiechem.
– to proste – powiedziała.
– nauczcie mieszkańców hasła: „szanuj kropelkę!”.
spójrzcie, już idą pierwsi uczniowie!
do przyjaciół zbliżała się najstarsza grupa przedszkolaków.
– to my też możemy uczyć, jak dbać o przyrodę?
– zdziwiły się fajniaki, które przecież dopiero co same skończyły naukę.
dzieci z zaciekawieniem przystanęły obok pompy.
– widzicie tę kropelkę? – zapytała julka.
– jak myślicie, co ta mała kropelka może zrobić dobrego?
– podlać nasionko! napoić wróbelka!
– przerzucały się pomysłami przedszkolaki.
– sto kropelek to łyżka wody, tysiąc to cała szklanka, a milionem kropelek pada deszcz. a deszcz to życie! – tłumaczyła frania.
– dlatego trzeba szanować każdą kropelkę.
– trzeba zakręcać kran, gdy się szczotkuje zęby...
– odezwała się nieśmiało najmniejsza dziewczynka.
– a wodą po myciu owoców można podlać kwiatki – dodała.
– można wziąć prysznic, zamiast kąpać się w wannie pełnej wody!
i można łapać deszczówkę do beczki. mój dziadek tak obi! – pochwalił się chłopiec.
brawo! tak oszczędza się wodę.
– ksenia była dumna z dzieci.
każdy może po swojemu szanować kropelkę.
razem zrobimy coś naprawdę ważnego!
dzieci pożegnały się z fajniakami i wróciły do przedszkola.
pytania do przeczytanego tekstu
:- jakie pomysły na oszczędzanie wody miały przedszkolaki?
- co robili mieszkańcy miasteczka?
- czym jest woda?
9. praca plastyczna odpowiadająca żywiołowi ,, woda’’.
wskazane jest uwzględnienie w wykonanej pracy postaci fajniaków.
technika dowolna.
jeszcze raz bardzo gorąco zachęcam do wzięcia udziału
w wyżej wymienionym konkursie.
bardzo proszę także o zdjęcia podczas wykonywanych eksperymentów.
myślę, że będzie to dla was wspaniała zabawa, ale także pozwoli
rozwinąć w was wrażliwość ekologiczną dzięki wspólnemu odkrywaniu
magii natury!
życzę powodzenia - barbara cichy |