3 listopad |
![]() |
Wpisany przez Administrator |
Dzień dobry Rodzicom. Witam Was Kaczuszki.
SIEĆ SKLEPÓW BIEDRONKA OGŁOSIŁA PROGRAM EDUKACYJNY
I KONKURS PLASTYCZNY
,, SZKOLNE PRZYGODY GANGU FAJNIAKÓW’’.
JEST ON DOSKONAŁĄ OKAZJĄ DO TEGO, ABY ZASZCZEPIĆ
WŚRÓD DZIECI PASJĘ DO EKOLOGII I OCHRONY PRZYRODY.
PODZIELONY JEST ON NA CZTERY FILARY TEMATYCZNE ODPOWIADAJĄCE
ŻYWIOŁOM NATURY, A KAŻDEMU PATRONUJĄ
ODPOWIEDNI BOHATEROWIE GANGU FAJNIAKÓW.
BARDZO GORĄCO CHCIAŁABYM ZACHĘCIĆ WSZYSTKIE DZIECI
DO WZIĘCIA UDZIAŁU W TYM KONKURSIE.
GRUPA KACZUSZKÓW BIERZE UDZIAŁ W FILARZE
TEMATYCZNYM, KTÓRY ODPOWIADA ŻYWIOŁOWI: POWIETRZE
KAŻDE DZIECKO MOŻE POD NADZOREM OPIEKUNA WYKONAĆ PRACĘ
DOWOLNĄ TECHNIKĄ PLASTYCZNĄ.
TEMATEM PRACY JEST POWIETRZE, A KONKRETNIE OCHRONA ŚRODOWISKA.
WSKAZANE JEST UWZGLĘDNIENIE W WYKONANEJ PRACY POSTACI FAJNIAKÓW.
PO JEJ WYKONANIU NALEŻY ZROBIĆ ZDJĘCIE I PRZESŁAĆ
JE NA WHADSAPPA LUB MEILA (PRACĘ NALEŻY PODPISAĆ) – DO PANI BASI PYTLIK
ZDJĘCIA WSZYSTKICH PRAC ZOSTANĄ PRZESŁANE POD WSKAZANY
ADRES.
SĄ PRZEWIDZIANE SUPER NAGRODY.
Powietrze
W świat zjawisk atmosferycznych wprowadzi najmłodszych Chmurka Celinka.
Opowie im o wietrze, ale też o źródłach zanieczyszczeń powietrza.
Zaprosi dzieci do zabaw z żywiołem powierza. 1.,,Gimnastyka’’- zabawa sensoryczna
Bardzo proszę otworzyć okno. Dzieci wykonują ćwiczenia gimnastyczne:
podskoki, bieg w miejscu, przysiady. Na koniec rodzic mówi do dziecka:
- A teraz zróbcie wdech nosem i powolny wydech ustami.
Zadajcie dzieciom pytanie?
- Co czujecie?
- Co wdychacie?
- Co nas otacza?
- Czy powietrze jest potrzebne?
2. Kiedy powietrze pomaga, a kiedy szkodzi’’ – zabawa
Oto zdjęcia przedstawiające skutki oddziaływań wiatru.
Zadaniem dzieci jest opowiedzenie co na nich widać , czy wpływ wiatru
był pozytywny, czy negatywny ( czy pomaga, czy niszczy)
- Elektrownie wiatrowe – wiatr je napędza, dzięki czemu mamy prąd
- Szybowce, latawce – unoszą się
- Deszczowe chmury – wiatr je przegania
- Smog –wiatr go rozdmuchuje
- Żaglówki – napędza je
- Tsunami – niszczycielska siła
- Trąba powietrzna – niszczycielska siła
- Połamane drzewa –niszczycielska siła
- Zniszczone auta – niszczycielska siła
3.,,Czyste powietrze wokół nas ‘’ – porównywanie obrazków.
Proszę pokazać dziecku zdjęcie:
Zadajcie dzieciom pytanie:
- Gdzie chciałyby mieszkać, przebywać i dlaczego?
4. Zabawa ruchowa ,, Samolocik lata’’
5. „GANG FAJNIAKÓW I MIASTO MARZEŃ” M. Przewożniaka w rozdziale pt. „Ekozakątek”.
- link
Rodzic mówi do dziecka, że są takie miejsca na ziemi gdzie nie ma śmieci, jest czyste powietrze i wszyscy są szczęśliwi.
Takie miejsce jest opisane w książce pt. „GANG FAJNIAKÓW I MIASTO MARZEŃ” M. Przewożniaka w rozdziale pt. „Ekozakątek”.
Ach, cóż to za wspaniałe miejsce! – zawołały Fajniaki na widok swojego nowego domu.
–Jak tu pięknie, jak zielono! Miejsce było naprawdę niezwykłe: z jednej strony otulał je gęsty las, w którym rosły
najmocniej pachnące konwalie i najbardziej czerwone muchomory, liście szeleściły najpiękniejsze melodie,
a ptaki śpiewały nawet nocą. Z drugiej strony rozciągała się złocista plaża.
Morze zostawiało na niej bialutkie muszle i pomarańczowe bursztyny.
Każdy, kto zatrzymał się w tym magicznym miejscu choćby na chwilę, był oczarowany
Rozmowa na temat poznanego tekstu.
Odpowiedzcie na pytania:
• Jak nazywa się miejsce, w którym zamieszkały Fajniaki?
• Co musi być w zakątku, żeby był Eko?
• Co to znaczy, że jest w nim świeże powietrze?
6 . A teraz zaproponuję Wam wykonanie cyklu eksperymentów i zabaw, w których poznacie właściwości powietrza.
Wybierzcie sobie któreś z nich i razem z rodzicem wykonajcie.
Zabawy w detektywów tropiących niewidzialne powietrze.
Prosimy dzieci żeby spróbowały:
- złapać powietrze w dłonie, a następnie podrzucić je w górę
- odepchnąć powietrze od siebie bardzo daleko
- usiąść na powietrzu
- zamieszać powietrze i rzucić je w stronę okna, drzwi
- nabrać jak najwięcej powietrza w usta i zatrzymać przez 5 sekund
- nabrać dużo powietrza do brzucha
- wyrzeźbić jakąś figurę z powietrza
Czy ktoś wytropił niewidzialne powietrze? To nie mogło się udać, bo powietrze jest gazem
- bezwonnym;
- bezbarwnym;
- bez smaku;
- ulega sprężaniu bądź rozprężaniu,
- można je skroplić
- jest niezbędne do życia
- otacza nas wszędzie.
Eksperymenty z powietrzem
Przebieg poniższych doświadczeń jest pokazany na filmie - link
Eksperyment 1:
Zabawa z foliowym woreczkiem
Pomoce do zabawy z foliowym woreczkiem:
* woreczek foliowy, słomka, niebieski marker, niebieska bibułka, gumka recepturka, nożyczki
Przygotowanie eksperymentu:
Na woreczku rysujemy kształt parasolki. Niebieską bibułkę rwiemy na drobne skrawki i wrzucamy do woreczka .
Przez otwór wlotowy wsuwamy do woreczka słomkę na głębokość ok 2 cm.
Owijamy krawędzie otworu woreczka wokół słomki i uszczelniamy to połączenie gumką recepturką.
Po przeciwnej stronie względem wlotu odcinamy narożnik woreczka tak, że powstaje bardzo mały otworek (o średnicy ok. 1 – 2 mm);
przez ten otworek wdmuchiwane powietrze będzie miało ujście z woreczka, ale skrawki bibułki nie będą mogły zostać wydmuchane
Przebieg eksperymentu
Dmuchamy przez rurkę do wnętrza woreczka, a wtedy skrawki niebieskiej bibułki wirują niczym płatki śniegu
.„Płatki” opadają, gdy przestajemy wdmuchiwać powietrze.
Eksperyment ten pokazuje, że chociaż powietrza nie widać, to można je wprawić w ruch, który oddziałuje na otoczenie.
W przyrodzie odpowiada to działaniu wiatru.
Eksperyment 2:
Zabawa z dmuchajką
Pomoce do zabawy dmuchajką z latającą kulką z recyklingu:
* butelka z tworzywa z odciętym dnem, ale z wlotem i nakrętką (np. po napoju gazowanym),
w nakrętce zrobiony jest otwór o średnicy umożliwiającej ciasne osadzenie w nim słomki, słomka, niewielka,
lekka kulka (np. zrobiona z odpadowego woreczka foliowego, do recyklingu), piórka, piłeczka pingpongowa
Przygotowanie eksperymentu:
Dziecko otrzymuje słomkę i butelkę z nakrętką. Dziecko zgina słomkę pod kątem prostym i zagięty,
krótszy koniec wciska w otwór w nakrętce. Do wnętrza butelki wrzucamy lekkie przedmioty – piórka,
piłeczkę pingpongową, kulkę ze zmiętej folii z tworzywa.
Przebieg eksperymentu
Staramy się wydmuchać to co jest w środku .Eksperyment ten pokazuje, że chociaż powietrza nie widać,
to można je wprawić w ruch, który oddziałuje na otoczenie. W przyrodzie odpowiada to działaniu wiatru.
Eksperyment 3:
Ćwiczenie z balonem
Pomoce:
* duży balon, średniej wielkości, ok. 1,5 l, plastikowa butelka np. po napojach gazowanych, dostęp do umywalki
lub miski z bardzo ciepłą wodą, dostęp do umywalki lub miski z zimną wodą, lód (w kostkach lub potłuczony).
Przebieg eksperymentu
Dziecko otrzymuje balon, nadmuchuje go, a następnie powoli wypuszcza powietrze w kierunku własnej twarzy tak,
aby poczuć ruch i siłę powietrza wydobywającego się z balonu. Ten sam balon zostaje ponownie nadmuchany,
po czym dziecko wypuszcza go z rąk i obserwuje, co dzieje się z balonem i dlaczego.
Należy zwrócić przy tym uwagę na rolę gumy balonowej i pewien wysiłek, jaki jest potrzebny, żeby balon napompować .
Na wylot plastikowej butelki naciągnąć lekko napompowany balon, uszczelniając w ten sposób wylot z butelki,
po czym włożyć butelkę do miski z gorącą wodą i obserwować co się dzieje z balonem
(będzie pęczniał, bo powietrze rozszerzy się pod wpływem ciepła).
Powtórzyć ten eksperyment, ale wkładając butelkę z balonem do wody z kostkami lodu
(balon oklapnie, bo powietrze kurczy się od zimna).
Eksperyment 4:
Zanurzanie słoika w wodzie
Pomoce:
* niewielka miska napełniona wodą do ok. połowy wysokości, otwarty słoik po dżemie lub szklanka
z przezroczystego szkła, intensywny barwnik spożywczy do zabarwienia wody,
łopatka drewniana lub duża łyżka do mieszania wody
Przygotowanie eksperymentu
Zabarwić wodę w misce, dodając barwnika i zamieszać.
Przebieg eksperymentu
Zanurzyć lekko słoik (szklankę) dnem do góry w wodzie.
Czy poziom wody wewnątrz słoika jest taki sam jak poziom wody w misce?
Pogłębić zanurzenie słoika w wodzie. Czy coś się zmieniło z poziomem wody wewnątrz słoika?
Omówienie tego zjawiska, pokazującego że powietrze jednak istnieje, chociaż jest niewidoczne.
I że powietrze jest ściśliwe.
Dyskusja, jak w takim razie można by wyrównać poziomy wody wewnątrz słoika i w misce.
Przechylić słoik tak, by na chwilę tylko część wlotu była zalana wodą z miski, po czym ponownie wypionować słoik dnem do góry.
Czy teraz coś się zmieniło z poziomem wody wewnątrz słoika?
7. Czytanie dalszego fragmentu opowiadania pt „Ekozakątek” ze zbioru
„GANG FAJNIAKÓW I MIASTO MARZEŃ”
Czarno-biały piesek, który spał przed swoją budą za drzewem, zastrzygł uszami i otworzył oczy, ciekawy, kto budzi go o tak wczesnej porze
.– Witajcie! – zaszczekał radośnie na widok Fajniaków.
– Miło nam cię poznać, Piotrusiu! – przywitała się Frania.
– Od dziś razem będziemy pomagać przyrodzie dzięki naszym supermocom.
– Moja supermoc to supernos! – pochwalił się piesek.
– Umiem wywęszyć wszystko z daleka.
Oho... i właśnie czuję... apsik!... że zbliżają się kłopoty!
W tej samej chwili wiatr przywiał brzydką szaroburą smugę i wszystkie
Fajniaki poczuły okropny, gryzący w oczy i nosy, dym.
Niebo nad zakątkiem pociemniało, a w powietrzu unosiło się tyle kurzu i pyłu,
że zupełnie nie było widać słońca Soni ani spacerującej
wysoko po niebie chmurki Celinki.
Pytania do przeczytanego tekstu
• Jakie postacie wystąpiły we fragmencie opowiadania?
• Kim były Fajniaki?
• Kim był Piotruś i jaką miał moc?
• Co poczuły Fajniaki?
– To na pewno ten Stefek... – jęknęły Fajniaki.
– Dzisiaj bawię się w sklep! – zawołał mały smog podobny do zakurzonej gąbki.
Stał na wysokim kominie starej fabryki, sterczącym nad lasem.
– Mam tu brudny pyłek, szary dymek, smrodek i brzydki kaszelek!
Komu, komu, bo idę do domu
!– Kaszelkuj i dymkuj w swoim domku! – zawołał Dyzio.
– Nie wiesz, że dym wszystko zatruwa?
Że chorują od niego zwierzęta, rośliny i ludzie?
Przyroda nie lubi ani wielkich fabrycznych kominów,
ani małych, dymiących na dachach domów.
– Wszystkie Fajniaki dobrze o tym wiedzą – dodała Frania.
– I dbają o powietrze tak jak my! – zawołała Wiola, po czym zakręciła skrzydełkami jak wiatraczkiem i zaczęła rozganiać szare kłębki wiszące w powietrzu.
Trzepotała i furkotała tak długo, aż cały dym zniknął z powrotem w kominie
.Sonia znów rozbłysła na niebie, otulając wszystkich ciepłymi promykami,
a zadowoleni przyjaciele zawołali:
– Jesteśmy Fajniaki! Razem działamy, o naszą Ziemię razem zadbamy!
– A ja wcale nie! – wrzasnął Stefek i obrażony schował się w swoim kominie.
Odpowiedzi na pytania do przeczytanego tekstu
• Kim były Stefek?
• Co to znaczy smog?
• Jak obronić się przed działaniem smogu?
• W jaki sposób Fajniaki pomogły przyrodzie?
8. Praca plastyczna odpowiadająca żywiołowi ,, Powietrze’’.
Wskazane jest uwzględnienie w wykonanej pracy postaci Fajniaków.
Technika dowolna.
Jeszcze raz bardzo gorąco zachęcam do wzięcia udziału
w wyżej wymienionym konkursie.
BARDZO PROSZĘ TAKŻE O ZDJĘCIA PODCZAS WYKONYWANYCH EKSPERYMENTÓW.
Myślę, że będzie to dla Was wspaniała zabawa, ale także pozwoli
rozwinąć w Was wrażliwość ekologiczną dzięki wspólnemu odkrywaniu
magii natury!
Życzę powodzenia - Barbara Cichy |
Poprawiony: poniedziałek, 02 listopada 2020 23:12 |