3 listopad Drukuj
Wpisany przez Administrator   

Witajcie Biedroneczki

 

W naszej miejscowości – adres

 

1.„Dom” – giełda pomysłów.

 

Rodzic  przedstawia duży napis dom, odczytuje go i pyta: Co to jest dom? Czym on dla ciebie jest? Czy wszyscy ludzie mają domy? Dlaczego? Po co są domy? Do czego służą ludziom? Kiedy ktoś źle się czuje w domu? Jak wygląda twój dom? Jak się w nim czujesz? Czego nie wolno robić w domu? Dziecko dzieli się własnymi spostrzeżeniami i pomysłami

 

2.Jak narysować dom? Od czego zacząć?

 

Dziecko odpowiada i na przygotowanym dużym arkuszu papieru rysuje: dach, ściany, dachówki, komin, drzwi, okna, balkon, schody. Przeprowadza analizę słuchową i wzrokową wyrazu dom (młodsze dzieci podają tylko liczbę sylab, starsze – głoski w na-, wy- i śródgłosie) oraz analizę słuchową innych wyrazów związanych z domem: dach, ściany, dachówki, komin, drzwi, okna, balkon, schody – wskazują, czy i gdzie słychać głoskę d

 

3. „Nazwy ulic”– zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku dla całej rodziny.

 

Dziecko/ uczestnicy zabawy biegają w różnych kierunkach, na sygnał rodzica naśladują ruchy według haseł: Ulica Zajączkowa! – naśladują skoki zajęcze, Ulica Kangurzycy! – dobierają się w pary, stają jedno za drugim, dziecko, które stoi z tyłu wyciąga przed pierwsze dziecko ręce i obejmuje to dziecko, następnie razem w parze skaczą, Ulica Delfina! – kładą się na dywanie i naśladują pływanie, Ulica Niedźwiadkowa! – chodzą na czworakach, Ulica Kocia! – robią przysiad podparty, wyginają plecy w tzw. koci grzbiet. •

 

4. „Nadzwyczajne domy” pudła różnej wielkości, kubeczki po produktach spożywczych, nakrętki, rolki, taśmy, wstążki, butelki, papier kolorowy, kolorowe gazety, nożyczki, klej – przestrzenna praca plastyczno-techniczna z wykorzystaniem różnych materiałów. Rodzic przygotowuje pudła różnej wielkości, kubeczki po produktach spożywczych, nakrętki, rolki, taśmy, wstążki, butelki, papier kolorowy, kolorowe gazety, nożyczki, klej i inne przybory potrzebne do wykonania pracy. Dziecko z pomocą rodzica wykonują domy z tych materiałów. Na koniec wspólnie organizują wystawę prac.

 

5.„D jak dom” - Dziecko odnajduje i rysują drogę z obrazkami, których nazwy zaczynają się głoską d.


 

6.„Dom” – zabawa dydaktyczna na podstawie wiersza Emilii Waśniowskiej. Rodzic czyta wiersz.

 

Dom” Emilia Waśniowska

 

Jest jedno takie miejsce na ziemi, gdzie nie jesteśmy sami, w którym możemy wesoło pogadać z najzwyklejszymi sprzętami.

 

Szafę klepiemy serdecznie w plecy, do lampy puścimy oko i pozdrowienie poduszkom poślemy, tym ciepłym, pierzastym obłokom.

 

W kuchni z widelcem o bólu zębów możemy sobie pogwarzyć, a na dywanie lecieć do nieba, o czym tak często się marzy.

 

Kubek leciutko uszczypniemy w uszko, tak, by się na nas nie gniewał, w patelni przejrzymy się niby w lustrze, a garnek będzie nam śpiewał.

 


 

Rodzic  zadaje pytania: Jak wygląda dom w wierszu? Co się w nim znajduje? Z kim możemy porozmawiać w domu? Następnie pokazuje różne przedmioty (poduszka, chochla, widelec, durszlak, domino, dyplom, torba, kubek, telefon, mydło, garnek, patelnia). Dziecko klasyfikuje je na te, które są związane z domem, i na te, które nie są z nim związane, podaje ich nazwy, dzieli na sylaby tylko te, które są charakterystyczne dla domu i sprawdzają, czy słychać w nich głoskę d.

 

7. „Nasz dom ma adres” – zabawa dydaktyczna dla całej rodziny

 

Rodzic buduje wspólnie z dziećmi/ uczestnikami domy, np. z 2, 3 krzeseł nakrytych płachtą materiału, z 3 kijów od szczotki ustawionych pionowo, na dole szeroko odsuniętych końcami od siebie, a na górze związanych taśmą i otulonych prześcieradłem, z różnego rodzaju pudeł (z miejscem na wejście, np. opakowania po butach, jajkach, sokach). Rozkłada koc i dzieli dzieci/uczestników  na zespoły. Każda grupa wchodzi do swojego domu, wymyśla i prezentuje nazwę swojego domu, nazwę miejscowości, w której mógłby się dom znajdować, oraz nazwę ulicy i numer. Nazwy miejscowości i ulic mają zaczynać się głoskę d. Rodzic zapisuje dane na kartkach i przyczepia je przy domach. Dzieci/ uczestnicy dzielą na sylaby nazwy wymyślonych miejscowości i ulic. Następnie wszyscy poruszają się między domami. Na hasło rodzica  ( podaje adres jednego z domów) – wszyscy zatrzymują się, dzieci/ uczestnicy które dla danego domu wymyślały adres, wchodzą do niego. Pozostałe osoby sprawdzają, czy nikt się nie pomylił. Na koniec każde dziecko/ uczestnik wymienia swój prawdziwy adres.

 

Udanej zabawy

 

Marzena Seget

Poprawiony: poniedziałek, 02 listopada 2020 23:59