MY NA FACEBOOK


BIP



Statystyka

Odsłon : 474998
Start BIEDRONKI
Biedronki
6 listopad PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
Dzień dobry Biedroneczki

 

Dziś Stroje z naszego regionu
1.„Regionalne puzzle” – zabawa spostrzegawcza z elementem rywalizacji.
zdjęcia strojów regionalnych damskich i męskich pocięte jak puzzle, koperty, można wykorzystać załączony link.
Rodzic  przygotowuje zdjęcia strojów damskich i męskich pochodzących z różnych regionów Polski pocięte jak puzzle. przydatny link (dowolnie wybieramy 3-4 stroje)
Każdy obrazek jest schowany do koperty rodzic daje wybór koperty dziecku. Na sygnał rodzica dziecko wyjmuje zawartość koperty w którym znajduje się  pocięty obrazek i składa go w całość.
2.„Strój ludowy mojego regionu” – praca plastyczno-techniczna przestrzenna. (szary papier, taśma klejąca, klej z wody i mąki, materiały i przybory do wykonania stroju)

 

Rodzic przygotowuje wcześniej 2 sylwety postaci z papieru formuje postać oraz materiały i przybory do wykonania stroju (bibułę, kawałki materiału, papier kolorowy, tasiemki, wstążki i inne oraz farby, pędzle, klej, nożyczki). Dziecko  wykonuje stroje ludowe na sylwetach. Po zakończeniu pracy rodzic dokonuje podsumowania, wspólnie z dzieckiem organizuje wystawę. Inna wersja zajęć (zamiast formowania postaci kładzie się dziecko na podłodze obrysowuje flamastrem kontury dziewczynki i chłopca. Praca polega na ozdabianiu tych konturów wyżej wymienionymi materiałami i odtworzeniu wyglądu stroju ludowego damskiego i męskiego danego regionu.
3.„Który dom ochroni przed deszczem i wiatrem?” – zabawy badawcze.  (różnego rodzaju materiały do budowy domu, pojemnik z wodą, suszarka do włosów lub wiatrak)

 

Rodzic  prezentuje materiały: karty do gry, kawałki styropianu, tektury, płótna, wyschniętego gipsu, patyczki do szaszłyków, cegłę oraz pojemnik z wodą, suszarkę do włosów (lub wiatrak), lupę. Dziecko nazywa materiały, określa ich cechy, porównuje ciężar, określa ich strukturę. Rodzic stawia pytania: jaki musi być dom , aby dawał ludziom schronienie? Który z tych przedmiotów będzie najlepszy do budowy domu? Dlaczego? Jak można to sprawdzić? Dziecko podaje odpowiedzi, próbuje zbudować budowlę z podanych wyżej przedmiotów. Rodzic uruchamia suszarkę do włosów (lub wiatrak) jako imitację wiatru, a dziecko obserwuje, jak zachowują się ich budowle. Następnie wkłada przygotowane przedmioty do pojemnika z wodą i obserwuje ich zachowanie się. Na podstawie obserwacji wspólnie  z rodzicem wyciągają wnioski z badań

 

4.„Stroje regionalne” – dokończ kolorowanie pary łowickiej załącznik 1

 


5.„Stroje w mojej miejscowości” – prowadzenie obserwacji w trakcie spaceru. Dzieci obserwują w trakcie spaceru, jak ubrani są ludzie w ich miejscowości, jak ubierają się dziś młodzi i starsi ludzie, czy ich strój zawiera elementy stroju ludowego, jeśli tak, to jakie

 

6. „Szyjemy stroje” – zabawa ruchowa z elementem podskoku. Rodzic  z pomocą dziecka układa na podłodze z długich linek kształty koła, trójkąta, kwadratu, zygzaka i linii prostej. Dziecko ustawia się i podskakując na jednej nodze, naśladuje szycie ściegu igłą.

 

7. „Moja ojczyzna” – rysowanie kredkami na podstawie wiersza Danuty Wawiłow.

 

Rodzic czyta tekst i pyta dziecko o wrażenia na temat wiersza. Proponuje, aby narysowało na kartce swoją ojczyznę tak, jak ją sobie wyobraża.

 


 

W parku Danuta Wawiłow

 

Leżę sobie w parku na trawie.

 

Leżę sobie w mieście Warszawie.

 

Ważka mi usiadła na dłoni.

 

Dzwonią gdzieś nad Wisłą tramwaje.

 

Leci w górze biały szybowiec, widzi różne miasta i kraje.

 

W trawie są biedronki i mlecze. Leżę sobie w Polsce, na świecie

 

Leżę pod drzewami wielkimi, leżę pod chmurami wielkimi, mały jak maleńkie ziarenko, na planecie mojej, na Ziemi.

 

Na planecie mojej, na Ziemi, płynę pośród gwiezdnej przestrzeni.

 


 

Dziękuję za wszystkie miłe słowa, piękne obrazki w mojej skrzynce na listy oraz zdjęcia Waszych  pięknych prac.

 

Do zobaczenia w przedszkolu Biedroneczki

 

Pozdrawiam Marzena Seget




MAM PROŚBĘ – DZIECI PRZYNIEŚCIE DO PRZEDSZKOLA W PONIEDZIAŁEK WSZYSTKIE

PRACE (Karty pracy) KTÓRE WYKONAŁYŚCIE W DOMU
 
5 listopad PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   


Dzień dobry Biedroneczki

 

Dziś „Muzyka naszego regionu”

 

1.„Regiony Polski” – zabawa dydaktyczna na podstawie wiersza Anny Świrszczyńskiej „Krakowianka” i fragmentów tekstów pieśni ludowych rodzic czyta wiersz oraz fragmenty tekstów pieśni ludowych.
Krakowianka Anna Świrszczyńska

 

Jestem sobie Krakowianka, mam warkoczyk po kolanka.

 

Mam na głowie śliczny wianek – taki zwyczaj Krakowianek.

 

Patrzcie tylko, mili moi, Krakowiaczek przy mnie stoi.
Prawą nóżką przytupuje, zaraz ze mną zatańcuje
.

 

 

Jezdym Ksińzok (fragment) Podał: Józef Kołaczek z Łowicza 1994

 

Jezdym Ksińzok, chłop prawdziwy, barcysty i ࢔urodziwy,

 

||: jak topola wyrośnięty,

 

jak dąb twardy nieugięty :|| (…)

 

Jezdym Ksińzok, tym sie chlubie, i swój chłopski ࢔ubiór lubie,

 

||: sanujom go tyz na świecie, hyn daleko, wszyscy wiecie||: (…) ࢔

 

– znak, który należy czytać jako ł, np. łurodziwy, łubiór

 

Łoicoka jezdym (fragment) Podał: Stanisław Cieslak z Łowicza 1954 Łoiconka jezdym z rodu Ksińzackiego, lubie tańczyć, śpiewać jaz do dnia białego. (…) Mom porządek w domu, mom porządek w sini, kazdo łoiconka dobro gospodyni. (…

 

Rodzic zadaje pytania: O kim były teksty? Kim jest Krakowianka, Łoiconka, Ksińzok? Skąd pochodzą, gdzie mieszkają?  wyjaśnia:

 

Dawniej ludzie na wsi tak mówili i, to w różnych miejscach Polski. Polska to kraj, który składa się z kilku regionów i, tak jak w puzzlach, każda część ma swoją nazwę, np. Mazowsze, Śląsk, Pomorze, Kaszuby, Podlasie, Małopolska, Wielkopolska, Kujawy, Warmia, Mazury, Podhale. Każda z nich ma swój język, gwarę, stroje, charakterystyczne potrawy, zwyczaje.

 

Dziecko dzieli nazwy regionów na sylaby, analizują słuchowo wyrazy: Małopolska, Wielkopolska, zauważając wspólną ich cząstkę (Polska). N. pokazuje na mapie wybrane regiony, a dzieci nazywają region, w którym mieszkają, oraz ich mieszkańców, np. Księżacy, Małopolanie, Mazowszanie, Mazurzy, Ślązacy

 

Przydatny link 


 2. „Tańce ludowe naszego regionu” – zabawy muzyczno-ruchowe przy melodiach ludowych. Rodzic prezentuje wybrane przez siebie melodie / piosenki ludowe, np. walczyka, poleczkę, krakowiaka. Dziecko omawia  elementy muzyczne, takie jak: kolorystykę, nastrój, tempo, dynamikę, następnie porównuje melodie. Rodzic  nazywają tańce: krakowiak, poleczka. Rodzic  ponownie prezentuje każdy utwór w innej kolejności niż poprzednio. Zadaniem dziecka jest podać, jaki to taniec. Następnie rodzic pokazuje kroki podstawowe walczyka (odstawianie nóg na boki, najpierw jedną, drugą dostawić i zmiana), poleczki (podskoki, pięty uderzają o pośladki, ręce na biodrach), krakowiaka (krok dostawny, jedna ręka na biodrze, druga w górze, uniesiona dłoń wskazuje kierunek tańca).  

 

Tańce:

 

Poleczka

Krakowiak

Walczyk

 

3. „Tańczymy oberka” – praca załącznik. Dziecko znajduje między rysunkami 6 różnic i zaznacza je 4. „Sensoryczny akompaniament” – ćwiczenie percepcji słuchowej. Rodzic przygotowuje różne materiały do wypełnienia plastikowych butelek, np. fasolę, groch, guziki, makaron, kamyki, orzechy, szyszki, spinacze, które chowa do pudełka. Dziecko  dotykiem ma odgadnąć, co znajduje się w pudełku. Następnie rodzic wrzuca materiał do butelek, a dziecko słucha, jaki odgłos wydają poszczególne butelki. Po zapoznaniu dziecka ze wszystkimi odgłosami rodzic chowa butelki za zasłoną, potrząsa nimi, a dziecko odgaduje, która butelka wydaje taki dźwięk (z jakim materiałem w środku). Po kilku powtórzeniach rolę rodzica przejmuje dziecko. Po kolejnych kilku powtórzeniach rodzic proponuje zabawę w akompaniowanie do wybranej melodii ludowej, np. akcentowanie metrum („na raz”), granie cicho wybranej części melodii w wolnym, ćwierćnutowym tempie, innej części melodii – szybko, ósemkami / głośno


 

4. „Miotlarz” – zabawa taneczna według Urszuli Smoczyńskiej-Nachtman.

 

Dziecko słucha ludowej melodii kaszubskiej „Miotlarz”. Omawia elementy muzyczne utworu, w tym zwraca uwagę na jego budowę AB. Rodzic prezentuje zabawę

 

Zabawę przeprowadzimy w przedszkolu.

 

Miłej zabawy Biedroneczki

 

Marzena Seget

 


Poprawiony: czwartek, 05 listopada 2020 10:26
 
4 listopad PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   

Witajcie Biedroneczki

Moja miejscowość – ważne miejsca i ważni ludzie

1.Zabawa ruchowa „Podskocz tyle razy…” – zabawa ruchowa dla całej rodziny

Dzieci/ uczestnicy  poruszają się swobodnie  na sygnał rodzica (według uznania), zatrzymują się, słuchają i liczą klaśnięciarodzica w dłonie przed sobą i nad głową. Następnie mają podskoczyć tyle razy, ile wynosiła suma uderzeń rodzica. Po kilkukrotnym powtórzeniu zabawy zmienia się sposób liczenia: od liczby klaśnięć w dłonie przed sobą przedszkolaki odejmują liczbę klaśnięć nad głową, podają wynik i podskakują tyle razy, ile wskazuje wynik.

2. „Moja miejscowość – ważne miejsca i ważni ludzie” –   zabawa z elementem dramy

Rodzic wyświetla ważne miejsca naszej miejscowości

1

2

3

wspólnie omawiają ważne miejsca i osoby, które w sposób szczególny są związane z miejscowością. Przedszkolaki rozpoznają te miejsca nazywają je, jeśli znają, to podają nazwę instytucji i jej adres, przypominają, jak należy się zachowywać w różnych miejscach publicznych lub wobec ważnych osób. Następnie odgrywają scenki dramowe, np. na poczcie, w urzędzie, w bibliotece

3. „Ważna instytucja” – rysowanie patykami / kredą. Dziecko rysuje budynek wybranej przez siebie instytucji publicznej. Zwracają uwagę na symbole związane z daną instytucją, np. pocztą, a także innymi charakterystycznymi znakami.

4. „Dom”  dziecko ozdabia kredkami kontur litery D. Rysuje dom i jego elementy po śladzie, na koniec kreślą szlaczek według własnego pomysłu.



5. „Dolicz, odsuń” – zabawa dydaktyczna. Dziecko otrzymuje kolorowe patyczki, mogą być słomki  do liczenia (lub inne obiekty) rodzic podaje polecenia do wykonania przez dzieci typu: Weź 4 czerwone patyczki, dołóż jeszcze 2 żółte. Ile masz patyczków? albo: Połóż przed sobą 6 niebieskich patyczków, odsuń 3 patyczki. Ile ci zostało?

Udanej Zabawy Biedroneczki

Marzena Seget

Poprawiony: środa, 04 listopada 2020 09:21
 
J. angielski PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   

Propozycja zajęć z języka angielskiego dla dzieci z GRUPY 5 BIEDRONKI (2.11.20 – 6.11.20)

 

 

1. Zaśpiewaj piosenkę na przywitanie. Pamiętaj – śpiewamy PARK!

2. Powiedz i pokaż jak się dziś czujesz. Do wyboru mamy znane Ci zwroty I’m fine (ajm fajn)/ OK (ołkej) / not very well (nat weri łel)

3. Dziś poznamy nowego przyjaciela kotka Kennego. Jest nim miś o imieniu Benny. Powiedz głośno Hello Benny! Za chwilę zobaczysz go w nowej piosence. Czy wiesz, że Benny to wielki łakomczuch i uwielbia jeść? Benny lubi jeść owoce i nie tylko. Poznaj nazwy kilku z nich. Posłuchaj i powtarzaj głośno.

4. A czy Ty lubisz jabłka? Do you like apples? Odpowiedz YES / NO. Rodzic pyta o kolejne produkty: Do you like cherries / tomatoes / eggs / pears / …?

5. Pora na zgadywanki. Co to może być?

6. Pora na piosenkę o owocach. Występuje w niej Benny the bear oraz Kenny the cat. Posłuchaj.

7. Przygotowałam dla Was kartę pracy. Zobacz tutaj.

8. Na koniec zagramy w powtórkową grę planszową z motywem dinozaurów. Potrzebne do niej będą 2 obrazkowe kostki do gry, które najlepiej będzie wykonać z pomocą Rodzica. Szablony kostek do wydruku oraz grę planszową znajdziecie tutaj. Po przygotowaniu tych kostek będziecie mogli zagrać razem w grę planszową. INSTRUKCJA GRY: Przygotuj kostki z oczkami oraz pionki, a także obrazkowe kostki, które przed chwilą wykonaliście z papieru. Rzucamy zwykłą kostką, poruszamy się do przodu o ilość wyrzuconych oczek, następnie rzucamy 1 dowolną kostką obrazkową i nazywamy to co wypadło. Jeżeli nie pamiętasz jak nazywamy obrazki na kostkach zajrzyj tutaj i przypomnij sobie te słowa. Miłej zabawy.

Pozdrawiam Was – Ania Bizoń-Bobro





 
3 listopad PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   

Witajcie Biedroneczki

 

W naszej miejscowości – adres

 

1.„Dom” – giełda pomysłów.

 

Rodzic  przedstawia duży napis dom, odczytuje go i pyta: Co to jest dom? Czym on dla ciebie jest? Czy wszyscy ludzie mają domy? Dlaczego? Po co są domy? Do czego służą ludziom? Kiedy ktoś źle się czuje w domu? Jak wygląda twój dom? Jak się w nim czujesz? Czego nie wolno robić w domu? Dziecko dzieli się własnymi spostrzeżeniami i pomysłami

 

2.Jak narysować dom? Od czego zacząć?

 

Dziecko odpowiada i na przygotowanym dużym arkuszu papieru rysuje: dach, ściany, dachówki, komin, drzwi, okna, balkon, schody. Przeprowadza analizę słuchową i wzrokową wyrazu dom (młodsze dzieci podają tylko liczbę sylab, starsze – głoski w na-, wy- i śródgłosie) oraz analizę słuchową innych wyrazów związanych z domem: dach, ściany, dachówki, komin, drzwi, okna, balkon, schody – wskazują, czy i gdzie słychać głoskę d

 

3. „Nazwy ulic”– zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku dla całej rodziny.

 

Dziecko/ uczestnicy zabawy biegają w różnych kierunkach, na sygnał rodzica naśladują ruchy według haseł: Ulica Zajączkowa! – naśladują skoki zajęcze, Ulica Kangurzycy! – dobierają się w pary, stają jedno za drugim, dziecko, które stoi z tyłu wyciąga przed pierwsze dziecko ręce i obejmuje to dziecko, następnie razem w parze skaczą, Ulica Delfina! – kładą się na dywanie i naśladują pływanie, Ulica Niedźwiadkowa! – chodzą na czworakach, Ulica Kocia! – robią przysiad podparty, wyginają plecy w tzw. koci grzbiet. •

 

4. „Nadzwyczajne domy” pudła różnej wielkości, kubeczki po produktach spożywczych, nakrętki, rolki, taśmy, wstążki, butelki, papier kolorowy, kolorowe gazety, nożyczki, klej – przestrzenna praca plastyczno-techniczna z wykorzystaniem różnych materiałów. Rodzic przygotowuje pudła różnej wielkości, kubeczki po produktach spożywczych, nakrętki, rolki, taśmy, wstążki, butelki, papier kolorowy, kolorowe gazety, nożyczki, klej i inne przybory potrzebne do wykonania pracy. Dziecko z pomocą rodzica wykonują domy z tych materiałów. Na koniec wspólnie organizują wystawę prac.

 

5.„D jak dom” - Dziecko odnajduje i rysują drogę z obrazkami, których nazwy zaczynają się głoską d.


 

6.„Dom” – zabawa dydaktyczna na podstawie wiersza Emilii Waśniowskiej. Rodzic czyta wiersz.

 

Dom” Emilia Waśniowska

 

Jest jedno takie miejsce na ziemi, gdzie nie jesteśmy sami, w którym możemy wesoło pogadać z najzwyklejszymi sprzętami.

 

Szafę klepiemy serdecznie w plecy, do lampy puścimy oko i pozdrowienie poduszkom poślemy, tym ciepłym, pierzastym obłokom.

 

W kuchni z widelcem o bólu zębów możemy sobie pogwarzyć, a na dywanie lecieć do nieba, o czym tak często się marzy.

 

Kubek leciutko uszczypniemy w uszko, tak, by się na nas nie gniewał, w patelni przejrzymy się niby w lustrze, a garnek będzie nam śpiewał.

 


 

Rodzic  zadaje pytania: Jak wygląda dom w wierszu? Co się w nim znajduje? Z kim możemy porozmawiać w domu? Następnie pokazuje różne przedmioty (poduszka, chochla, widelec, durszlak, domino, dyplom, torba, kubek, telefon, mydło, garnek, patelnia). Dziecko klasyfikuje je na te, które są związane z domem, i na te, które nie są z nim związane, podaje ich nazwy, dzieli na sylaby tylko te, które są charakterystyczne dla domu i sprawdzają, czy słychać w nich głoskę d.

 

7. „Nasz dom ma adres” – zabawa dydaktyczna dla całej rodziny

 

Rodzic buduje wspólnie z dziećmi/ uczestnikami domy, np. z 2, 3 krzeseł nakrytych płachtą materiału, z 3 kijów od szczotki ustawionych pionowo, na dole szeroko odsuniętych końcami od siebie, a na górze związanych taśmą i otulonych prześcieradłem, z różnego rodzaju pudeł (z miejscem na wejście, np. opakowania po butach, jajkach, sokach). Rozkłada koc i dzieli dzieci/uczestników  na zespoły. Każda grupa wchodzi do swojego domu, wymyśla i prezentuje nazwę swojego domu, nazwę miejscowości, w której mógłby się dom znajdować, oraz nazwę ulicy i numer. Nazwy miejscowości i ulic mają zaczynać się głoskę d. Rodzic zapisuje dane na kartkach i przyczepia je przy domach. Dzieci/ uczestnicy dzielą na sylaby nazwy wymyślonych miejscowości i ulic. Następnie wszyscy poruszają się między domami. Na hasło rodzica  ( podaje adres jednego z domów) – wszyscy zatrzymują się, dzieci/ uczestnicy które dla danego domu wymyślały adres, wchodzą do niego. Pozostałe osoby sprawdzają, czy nikt się nie pomylił. Na koniec każde dziecko/ uczestnik wymienia swój prawdziwy adres.

 

Udanej zabawy

 

Marzena Seget

Poprawiony: poniedziałek, 02 listopada 2020 23:59
 
«pierwszapoprzednia1234następnaostatnia»

Strona 1 z 4

 



 

Copyright © 2013 Przedszkole w Lubomi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Moderator: Aleksandra Sobol
Administrator strony: Ryszard Popardowski

Joomla 1.5 free templates

Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 5 gości